Tekniska milstolpar

Tekniska milstolpar

Volvo grundades för 90 år sedan och koncernens historia präglas av  innovation. Volvos grundare, Assar Gabrielsson och Gustaf Larson, hade som mål att producera säkra fordon av hög kvalitet.

R&D milestones Starten

1927

Starten

Den första bilen rullar ut från produktionen. Den första lastbilen står klar året efter och den första bussen lanseras 1934.

Läs mer om vår historia
Trepunkts bältet

1959

Trepunktsbältet

1959 lanserar Volvo en världsnyhet – trepunktsbältet – som ska komma att rädda över 100 miljoner liv under årens lopp. 

Miljö hänsyn

1972

Miljöhänsyn

1972 blir miljöhänsyn ett av Volvos kärnvärden. Företaget menade att  dess produkter hade en negativ miljöpåverkan och var därför fast besluten att göra något åt det. 1976 introduceras trevägskatalysatorn, som effektivt minskar fordonens avgasutsläpp. 1990 lanseras miljökonceptbilen, miljökonceptbussen och miljökonceptlastbilen.

Automatisk Powershift

1981

Automatisk Powershift

Volvo BM lanserar Automatic Power Shift (APS). APS sparar bränsle och förbättrar prestandan genom att ständigt välja rätt växel utifrån de aktuella förhållandena.

Volvo I Shift

2001

Volvo I-Shift

Volvo Lastvagnar lanserar den nya, revolutionerande automatväxellådan I‑Shift, som blir en stor succé. Den tar hänsyn till flera olika parametrar när den väljer växel.

Renault Infomax

2002

Renault Infomax

Renault Trucks system Infomax, som mäter och analyserar bränsleförbrukningen, får Siemens innovationspris.

Penta IPS

2004

Penta IPS

En världsnyhet från Volvo Penta – drivsystemet IPS (Inboard Performance System) – revolutionerar båtvärlden. Volvo Penta IPS ger omkring 35 procent bättre effektivitet än raka axelinstallationer i marschfart.

Hybridkonceptet I-SAM

2006

Hybridkonceptet I-SAM

Ett kommersiellt alternativ för tunga fordon, som lastbilar och bussar, på rutter med många accelerationer och inbromsningar. Ger bränslebesparingar på upp till 35 procent.

Koldioxidneutrala lastbilar och fabriker

2007

Koldioxidneutrala lastbilar och fabriker

Volvokoncernen blir den första fordonstillverkaren som producerar sju koldioxidneutrala demolastbilar. Koncernen bygger även världens första koldioxidneutrala fordonsfabrik: Volvo Lastvagnars fabrik i Gent i Belgien. 2010 blir koncernen dessutom den första lastbiltillverkaren som får delta i Världsnaturfonden WWF:s Climate Savers-program.

I-See

2012

I-See

I‑See minskar bränsleförbrukningen vid fjärrtransporter. Vid backkörning reglerar I‑See växling, gaspådrag och inbromsning automatiskt. 

Dynamic Steering

2013

Dynamic Steering

Volvo Dynamic Steering är en elektroniskt styrd elmotor som är placerad på styraxeln och som gör förarens jobb både säkrare och bekvämare. Volvo Dynamic Steering är tekniken bakom den virala succén The Epic Split, som har flera miljoner visningar på Youtube.

Dual clutch

2014

Dual clutch

Volvokoncernen lanserar den första växellådan på marknaden med dubbelkoppling för tunga fordon. Dubbelkopplingen innebär att växlingen kan ske utan att kraftöverföringen avbryts.

El bussar

2015

Elbussar

Tillsammans med samarbetspartner inom olika sektorer utvecklar koncernen bussar och infrastruktur till ett elektrifierat bussnät i Göteborg.

Några av lösningens fördelar är låg ljudnivå, inga lokala utsläpp, 99 procent lägre koldioxidutsläpp och 80 procent lägre energiförbrukning.

2016-2017 Automation

2016-2017

Automation

Utvecklingen av självkörande fordon går in i en spännande ny fas. Volvokoncernens självkörande lastbilar testas under jord i Kristinebergs gruva, som soplastbil i stadsmiljön och i sockerrörskörden i Brasilien. Volvo CE presenterar sitt nya konceptfordon, HX1, en autonom anläggningsmaskin.

Volvo Group History News