Framtiden är här och nu

Automatisering

Vi är övertygade om att automatisering kommer att omdefiniera de kommersiella transportlösningar som de flesta av oss är beroende av varje dag.
Automatisering är fördelaktigt för både kunderna och samhället och genererar ökad produktivitet, säkerhet, energi- och bränsleeffektivitet.

Vilken automatiseringsnivå som är mest idealisk avgörs av mervärdet för kunderna och samhället, och Volvokoncernen inför därför automatiseringslösningarna successivt.

Våra pågående forskningsprojekt

Den första kommersiella lösningen med självkörande fordon

Den första kommersiella lösningen med självkörande fordon

Volvo Lastvagnar har ingått ett avtal med norska Brønnøy Kalk AS om att leverera sin första kommersiella lösning med självkörande fordon som ska transportera kalksten från ett dagbrott till en närliggande hamn.

Lösningen för Brønnøy Kalk AS består i att kalksten transporteras av sex självkörande Volvo FH16-lastbilar genom fem kilometer långa tunnlar mellan kalkbrottet och krossen.

Läs mer i pressreleasen
Banbrytande innovationer

Banbrytande innovationer

Vera är ett system där självkörande, elektriska fordon koordineras för att nå så effektiva och säkra transporter som möjligt , dels ett nytt koncept med en elektrisk hjullastare.  

Systemet är tänkt att användas inom områden med korta avstånd, stora volymer och hög leveransprecision. Till exempel mellan logistiska nav.

Läs mer i pressreleasen
Volvo demonstrerar självkörande buss

Volvo demonstrerar självkörande buss

Prototypen är baserad på Volvos kommersiellt tillverkade eldrivna stadsbuss, som anpassats för autonom körning. Den självkörande 12-metersbussen är konstruerad för att ge resenärerna en trygg och bekväm resa.

Den är programmerad för att accelerera och bromsa mjukt och ryckfritt vid start och stopp. Vid hållplatsen kör bussen alltid in till samma position, med samma avstånd mellan buss och plattform för att underlätta en smidig på- och avstigning.

Läs mer i pressmeddelandet
Vår första helt självkörande lastbil

Vår första helt självkörande lastbil

Den självkörande FMX-lastbilen ingår i ett forsknings- och utvecklingsprojekt med automatiserade fordon. Syftet med projektet är att skapa större affärsfördelar för kunderna, främst inom gruvindustrin.

Forskningsprojektet är ett samarbete där vi och Saab – genom sitt helägda teknikkonsultföretag Combitech – samarbetar för att utveckla helt autonoma transportsystem.

Autonoma och elektriska fordon i bergtäkten

Autonoma och elektriska fordon i bergtäkten

Idag testar Volvo Construction Equipment tillsammans med Skanska hur väl det egna Electric Site-konceptet fungerar i verkligheten. Systemet, som bland annat innefattar eldrivna och autonoma Volvo-maskiner, kommer att testas i produktionsmiljö under tio veckor – där det förväntas ge upp till en 95-procentig minskning av koldioxidutsläppen och upp till 25 procent lägre total driftskostnad.

Läs mer i pressmeddelandena
Automatiserad självkörande sopbil

Automatiserad självkörande sopbil

Den självkörande sopbilen är konstruerad så att den kör säkrare i bebyggda områden, framförallt vid backning. Den har sensorer som hela tiden bevakar fordonets närområde och stannar omedelbart om ett hinder plötsligt dyker upp i färdvägen. Rutten är förprogrammerad och lastbilen kör själv mellan soptunnorna.

Läs mer i pressmeddelandena

Fördelar med automatisering

Optimerat trafikflöde

Sänkt bränsleförbrukning

Förbättrad trafiksäkerhet

Röster om automatisering

Volvo driver forskningen inom automation framåt

Volvo driver forskningen inom automation framåt

Utvecklingen inom automation går snabbt och de tekniska begränsningarna är få.

Läs hela historien
Jenny Elfsberg

Jenny Elfsberg

Chef för Emerging Technologies vid Volvo Construction Equipment.

Fler röster om automatisering

Nyheter från jordens alla hörn

Nivåer av automatisering

5 nivåer av automatisering

Det kommer att krävas olika lösningar beroende på vilken grad av automatisering man söker och hur komplex situationen är där transportlösningen ska användas.

Enbart förare: Föraren kör fordonet helt manuellt, hela tiden.

Med förarstöd: Automatisering av enskilda funktioner. Föraren har full kontroll men kan ta bort fötterna från pedalerna, exempelvis när farthållaren används.

Partiell automatisering: Automatisering av flera funktioner. Föraren har full kontroll och kan ta bort fötterna från pedalerna och händerna från ratten men måste ha ögonen på vägen.

Villkorad automatisering: Automatisering av flera funktioner. Föraren agerar på direkt uppmaning och kan ta bort fötterna från pedalerna, händerna från ratten och ögonen från vägen men måste kunna återta kontrollen snabbt.

Hög automatisering: Självkörande under vissa omständigheter. Föraren förväntas inte övervaka vägen och har inget ansvar i automatiserat läge.

Full automatisering: Självkörande, oavsett situation. Föraren har inget ansvar under körning.

Innovationer från alla våra varumärken

Innovationer från alla våra varumärken

Visa alla våra varumärken
Volvo Elektromobilitet

Elektromobilitet

Elektromobilitet förändrar fordonsbranschen och kommer inom en nära framtid också att förändra vårt sätt att planera städer och infrastruktur.

Elektromobilitet
Innovation – uppkopplad teknik

Uppkopplad teknik

Volvokoncernen har branschens bredaste kundutbud när det gäller lösningar för uppkopplad teknik för lastbilar, bussar och anläggningsmaskiner.

Uppkopplad teknik