Framtiden är här och nu

Automatisering

Vi är övertygade om att automatisering kommer att omdefiniera de kommersiella transportlösningar som de flesta av oss är beroende av varje dag.
Automatisering är fördelaktigt för både kunderna och samhället och genererar ökad produktivitet, säkerhet, energi- och bränsleeffektivitet.

Vilken automatiseringsnivå som är mest idealisk avgörs av mervärdet för kunderna och samhället, och Volvokoncernen inför därför automatiseringslösningarna successivt.

Våra pågående forskningsprojekt

Martin Lundstedt, VD för Volvokoncernen, och Jensen Huang, CEO på NVIDIA, skriver ett partneravtal för utveckling av AI

Volvo Group i partnerskap med NVIDIA

Volvokoncernen har skrivit ett avtal med NVIDIA om att gemensamt utveckla det beslutsfattande systemet för självkörande kommersiella fordon och maskiner. Genom användningen av NVIDIA:s omfattande AI-plattform för träning, simulering och datorstöd i fordonen är systemet är designat för att säkert hantera helt förarlös körning, till exempel på motorvägar.  

Läs mer i pressmeddelandet
En röd lastbil från Volvo's första kommersiella lösning för självkörande lastbilar

Den första kommersiella lösningen med självkörande fordon

Volvo Lastvagnar har ingått ett avtal med norska Brønnøy Kalk AS om att leverera sin första kommersiella lösning med självkörande fordon som ska transportera kalksten från ett dagbrott till en närliggande hamn.

Lösningen för Brønnøy Kalk AS består i att kalksten transporteras av sex självkörande Volvo FH16-lastbilar genom fem kilometer långa tunnlar mellan kalkbrottet och krossen.

Läs mer i pressreleasen
Vera, den självkörande lastbilen på en landsväg

Banbrytande innovationer

Vera är ett system där självkörande, elektriska fordon koordineras för att nå så effektiva och säkra transporter som möjligt , dels ett nytt koncept med en elektrisk hjullastare.  

Systemet är tänkt att användas inom områden med korta avstånd, stora volymer och hög leveransprecision. Till exempel mellan logistiska nav.

Läs mer i pressreleasen
FMX-lastbilen - Volvo's första självkörande lastbil i ett garage

Vår första helt självkörande lastbil

Den självkörande FMX-lastbilen ingår i ett forsknings- och utvecklingsprojekt med automatiserade fordon. Syftet med projektet är att skapa större affärsfördelar för kunderna, främst inom gruvindustrin.

Forskningsprojektet är ett samarbete där vi och Saab – genom sitt helägda teknikkonsultföretag Combitech – samarbetar för att utveckla helt autonoma transportsystem.

Arbetare från Volvo Construction Equipment och Skanska arbetare ger tummen upp för Electric Site-konceptet

Autonoma och elektriska fordon i bergtäkten

Idag testar Volvo Construction Equipment tillsammans med Skanska hur väl det egna Electric Site-konceptet fungerar i verkligheten. Systemet, som bland annat innefattar eldrivna och autonoma Volvo-maskiner, kommer att testas i produktionsmiljö under tio veckor – där det förväntas ge upp till en 95-procentig minskning av koldioxidutsläppen och upp till 25 procent lägre total driftskostnad.

Läs mer i pressmeddelandena
Från en knutpunkt till en annan

Från en knutpunkt till en annan

Den självkörande lastbilen, som kör automatiskt från en knutpunkt till en annan, ingår i ett utvecklingsprojekt där man undersöker hur automatisering kan bidra till ökad produktivitet, förbättrad säkerhet och lägre miljöpåverkan. Autonoma lösningar ger fördelar till både  kunderna och samhället.

Läs mer i pressreleasen

Fördelar med automatisering

Optimerat trafikflöde

Sänkt bränsleförbrukning

Förbättrad trafiksäkerhet

Röster om automatisering

Robert Laxing, ansvarig för ett av Volvokoncernens forskningslab, bredvid en självkörande lastbil

Volvo driver forskningen inom automation framåt

Utvecklingen inom automation går snabbt och de tekniska begränsningarna är få.

Läs hela historien
AI är i rullning

AI är i rullning

Henrik Kaijser är teknisk specialist på AI och maskininlärning på CampX by Volvo Group. Läs om vad Henrik gillar mest med AI och självkörande fordon.

Så tränar man ett fordon

Så tränar man ett fordon

Oscar Petersson is VD för Annotell, en av Volvos partners på CampX. Läs om hur Oscar och hans team använder AI för att träna fordon att bli ”smartare”.

Nyheter från jordens alla hörn

Nivåer av automatisering

5 nivåer av automatisering

Det kommer att krävas olika lösningar beroende på vilken grad av automatisering man söker och hur komplex situationen är där transportlösningen ska användas.

Enbart förare: Föraren kör fordonet helt manuellt, hela tiden.

Med förarstöd: Automatisering av enskilda funktioner. Föraren har full kontroll men kan ta bort fötterna från pedalerna, exempelvis när farthållaren används.

Partiell automatisering: Automatisering av flera funktioner. Föraren har full kontroll och kan ta bort fötterna från pedalerna och händerna från ratten men måste ha ögonen på vägen.

Villkorad automatisering: Automatisering av flera funktioner. Föraren agerar på direkt uppmaning och kan ta bort fötterna från pedalerna, händerna från ratten och ögonen från vägen men måste kunna återta kontrollen snabbt.

Hög automatisering: Självkörande under vissa omständigheter. Föraren förväntas inte övervaka vägen och har inget ansvar i automatiserat läge.

Full automatisering: Självkörande, oavsett situation. Föraren har inget ansvar under körning.

Sex olika lastbilar och två hjullastare från Volvo Group Sverige på en byggarbetsplats under en bro

Innovationer från alla våra varumärken

Visa alla våra varumärken
Vit illustration av en blixt som representerar Elektromobilitet

Elektromobilitet

Elektromobilitet förändrar fordonsbranschen och kommer inom en nära framtid också att förändra vårt sätt att planera städer och infrastruktur.

Elektromobilitet
Vit illustration av wi-fi symbolen som representerar Uppkopplad teknik

Uppkopplad teknik

Volvokoncernen har branschens bredaste kundutbud när det gäller lösningar för uppkopplad teknik för lastbilar, bussar och anläggningsmaskiner.

Uppkopplad teknik