Inget utrymme för missar – bärgningstjänsten rycker ut dygnet runt

Bara i Europa finns över 60 000 kilometer motorväg, och varje olycka innebär en risk för säkerhet och framkomlighet. Bärgningstjänsten Bernard Trucks Bourgogne i Frankrike måste kunna rycka ut 24 timmar om dygnet, året runt. Till sin hjälp har de en bärgningsbil och två räddningsbilar från Renault Trucks.

Bärgningstjänsten på Bernard Trucks Bourgogne i Saint Marcel är igång dygnet runt och utför i snitt 300 bärgningar varje år. Ibland kan det bli upp till tre utryckningar på en natt. Det är ett specialuppdrag som omgärdas av många strikta säkerhetsregler.

– Det är aldrig lätt. Man måste ha full koll på allt, även det mest oväntade, säger Jean-Luc Martin och Jérôme Choux.

De är haverimekaniker respektive gruppledare i samma bärgningsteam på Bernard Trucks Bourgogne i Saint-Marcel, ett företag som sammanlagt som består av sex personer.

Så fort ett larm kommer in, antingen från en kund eller från polisen, rycker bärgningsbilen ut.  Den klarar av att bogsera upp till 100 ton och till sin hjälp har den två Renault Master räddningsbilar utrustade med två roterande vinschar. Fordonen, som fungerar som mobila verkstäder, är utrustade med all nödvändig utrustning: elgeneratorer, batteribank, blåslampa och en sex meter hög strålkastare på stativ.

– Det är farligt när det är mörkt. Det viktigaste är att man syns ordentligt på långt håll, men man måste vara på sin vakt. Ute på motorvägen kan det vara riktigt otäckt att jobba i ibland, säger Jean-Luc Martin.

När teamet rycker ut vet de inte alltid vad som väntar dem. Det kan vara allt från en lastbil som kört i diket till en tankbil som vält, lastad med något okänt ämne i tanken.

– Ibland är det ett släp som vi måste få upp på hjulen igen. Och det händer även att vi måste såga itu det för att få bort det från vägen så snabbt som möjligt! Ibland måste vi göra vägen fri från gods som åkt ut. Nu senast var det ett lass med vin, vi var tvungna att plocka upp flaskorna från vägen en och en, säger Jean-Luc Martin.

När de två haverimekanikerna är på plats börjar de med att ställa ut koner på vägen och med att ta på sig reflexvästar. Rör det sig om en olycka finns ofta även brandkår, polis och den lokala vägförvaltningen på plats för att göra en bedömning av olyckan. När bedömningen är klar kan de gripa in.

Den svåraste delen av bärgningsarbetet utförs inte nödvändigtvis på själva haveriplatsen. Återresan har också sina svårigheter, och minsta misstag kan få ödesdigra konsekvenser.

– När vi bogserar tillbaka lastbilen måste vi bedöma avstånd, inbromsningar, nedförsbackars lutningar och omgivande trafik. Stressade bilförare kan ibland köra om och lägga sig mitt i konvojen. En timmerbil kan väga upp till 60 ton, och då finns det inte något utrymme för missar, säger Jérôme Choux.

När en timmerbil ska bogseras installerar man ett extra bromssystem på den som man sedan kan styra från bärgningsbilen.

Både Jérôme och Jean-Luc erkänner att det svåraste ändå är tröttheten, att kämpa för att hålla sig vaken.

– Det är ett påfrestande yrke. Man måste finnas till hands hela tiden, reagera snabbt och vara fokuserad. Annars kan man inte arbeta effektivt och hinna tänka på alla säkerhetsföreskrifter samtidigt.

Säkerhetsföreskrifterna för bärgning av lastbilar är rigorösa. Hur rutinerna följs och hur väl utförd bärgningen är utvärderas också av Renault Trucks egen avdelning för dygnet runt-bärgning. 2008 var Jérôme Choux team bland de bästa i Frankrike.

Det börjar skymma. Klockan är 18:00 på Bernard Trucks Bourgogne i Saint-Marcel. Bärgningsbilen står parkerad och inne bärgningstjänstens kontor börjar telefonen ringa igen. För jourteamet innebär det att nattskiftet har börjat, med telefoner som ringer, svischandet från passerande bilar och blinkande blåljus från polisens bilar.

Text:  Didier Rougeyron
Foto:  Jean-Claude Dortmann