Snöröjning på Arlanda flygplats

Varje år flyger 2 miljarder människor över jordklotet. Det ställer stora krav på underhållet av flygplatserna – och att snöröjningen fungerar är en förutsättning. På mindre än tio minuter rensar Volvos specialbyggda dumprar landningsbanan på Arlanda flygplats i Stockholm, som aldrig behövt stänga på grund av snön.

När snön och kylan kopplar sitt grepp drabbar det inte minst flygplatserna. Under vintern 2010 tvingades Frankfurts flygplats, som är den tredje största i Europa, att ställa in över 200 flygningar, bara under den dag.

På Arlanda flygplats strax utanför Stockholm startar och landar ett flygplan nästan varannan minut dygnet runt. Mer än 18 miljoner människor reste till eller från Arlanda under 2008 och över 200 000 ton gods passerade flygplatsen. Under vinterhalvåret är kraftiga snöfall inte ovanliga och även om det händer att flygtrafiken försenas till följd av intensivt snöfall har flygplatsen sedan den öppnade 1962 aldrig stängt på grund av snön.

För att säkerställa det jobbar sammanlagt 130 människor med att halkbekämpning när det är högsäsong. Till sin hjälp har de en omfattande maskinpark av Volvoprodukter med specialbyggda tillbehör. De mest avancerade fordonen är PSB-maskinerna. PSB står för plog, sop och blås och är en specialmaskin där dragdelen är framdelen på en Volvodumper. Längst fram på ekipaget sitter en 7,3 meter bred plogenheten som plogar bort den mesta snön. I mitten sitter en borstvals som sopar bort snö och is som slutligen följs av en blåsenhet som med en hastighet på 130 m/s blåser bort eventuella rester av snö. Genom att köra nio maskiner i bred kan man på mindre än tio minuter rensa en start- och landningsbana som är 3,3 kilometer lång och 45 meter bred.

– Det gör oss till världens snabbaste snöröjare på en flygplats, säger Stefan Sundkvist som är fältkoordinator på Arlanda flygplats.

Utöver Volvodumprarna ingår ett antal hjullastare från Volvo i maskinparken som på vintern utrustas med plogar, sopar och snöslungor.

På en flygplats är säkerheten a och o. Därför är snöröjarna, eller ”sweepers” som de kallas på internationellt flygspråk, en integrerad del av trafikbilden och står i ständig kontakt med trafikledningen. Precis som ett plan får en tid för start och landning ges snöröjarna en lucka i trafiken för halkbekämpning.

– Vi har totalt 250 000 kvadratmeter yta att röja snö och is samtidigt som flygplan startar och landar. Då går det inte att köra omkring på måfå utan all trafik måste styras och planeras in i minsta detalj, säger Stefan Sundkvist.

Fakta om snöröjning på Arlanda flygplats:
Två centimeter snö innebär 1 200 lastbilslass till snötippen. En centimeter snö innebär fyra dagars jobb dygnet runt. Totalt under en dag röjs snö till en yta av 700 hektar mellan 10 och 50 gånger. Arlanda har en av världens största snöslungor som drivs fram av Volvos produkter. Det finns 17 Volvo A25D-dumprat, nio hjullastare av olika Volvomodeller och ett antal Volvolastbilar.

Se en video om snöröjningen på Arlanda

För mer information besök
www.volvogroup.com/movingtheworld