Sopor för miljoner

Jordens människor producerar 2096 miljoner ton sopor varje år, och några få dagar utan sophämtning skulle vara katastrof i städer och tätorter.

Bara i New York City hanterar sopbilar från Volvokoncernen 11 000 ton sopor varje dag.

Varje dag hämtar Mack Trucks lastbilar tonvis av sopor runt om i USA. Kraven på fordonen är höga. De måste ta sig fram i alla lägen och får inte gå sönder. Det tar inte lång tid för städer eller andra tätorter att översvämmas av skräp om sophämtningen inte fungerar som den ska.
 
Macks sopbilar tömmer och fraktar 2 miljoner ton sopor per vecka i USA.
Är siffran svår att greppa?
Med en mer målande beskrivning kan man säga att med de sopor som Mack Trucks sopbilar fraktar bort varje vecka i USA skulle man kunna bygga en stapel med fulla soptunnor som når till månen.

Mack har dominerat marknaden för sophantering i USA i drygt 30 år. Störst är bolaget på östkusten med miljonstäder som New York, Boston och Philadelphia. Totalt har Mack nästan 50 procent av marknaden för sopbilar i hela USA och framgångarna fortsätter.

Enligt Curtis Dorwart, ansvarig för anläggningsfordon på Mack Trucks, beror det på att lastbilarna håller vad de lovar.
– Kunderna måste kunna lita på att sopbilen kommer fram överallt. Den måste klara trånga gator inne i städerna och kuperade vägar ute på landsbygden. Och framför allt får den inte går sönder, säger han.

Kunderna är allt från privata familjeföretag som äger en enda sopbil till kommuner och stora städer som till exempel New York City, där 2 500 Mack-sopbilar tar hand om 11 000 ton sopor varje dag i niomiljonersstaden.

Mack Trucks arbetar i nära samarbete med kunderna för att skräddarsy lastbilar som passar deras speciella behov. I New York till exempel har flera av sopbilarna också möjlighet att hjälpa till vid snöröjning genom en specialbyggd plog längst fram i fronten.

Andra kunder arbetar med att samla in och gräva ner soporna och behöver lastbilar som klarar det.

Samtliga Mack Trucks lastbilar byggs vid fabriken i Macungie, Pennsylvania. I första hand är det modellen Mack TerraPro som används till sopbilar. Vid fabriken anpassas också lastbilen efter de krav som kunderna har. Nästa steg i utvecklingen är de alternativa bränslena. Både hybrider och naturgas är viktiga, och flera kunder runt om i USA vill utöka sin flotta med mer miljöfordon.

Läs mer på volvogroup.com (på engelska):