Bussar i Indien förändrar människors resvanor

Världens storstäder brottas alla med bilköer och trängsel på överlastade gator. När myndigheterna i Bangalore måste minska trafikstockningar och miljöproblem är bussar en del av lösningen. Medel- och höginkomsttagarna börjar gradvis lämna sina egna fordon hemma för att välja kollektivtrafiken.

Tut, tjut och gnissel – under rusningstid är Bangalores gator en kakofoni av oljud.
Otåligheten och rastlösheten hänger i luften. Bussar, lastbilar, mopeder, bilar, cyklister, fotgängare och till och med en och annan hund trängs om utrymmet. I detta kaos styr Guru Gowda lugnt sin Volvobuss mot IT-förorten Whitefield.

Inne i bussen är stämningen närmast surrealistisk. Lågmäld radiomusik ger den rätta stämningen och temperaturen är precis lagom. Passagerarna, de flesta dataingenjörer och datachefer, läser antingen tidningen eller också pysslar de med sina Blackberry- eller iPod-enheter. Det är en lång resa på en och en halv timme, men ingen verkar ha något emot det. Volvos bussar har numera blivit en vanlig syn på Bangalores gator. De eleganta och tysta, orangeröda bussarna är en symbol för moderniseringen av staden som är Indiens IT-centrum. Precis som i andra indiska städer är det en utmaning att kunna erbjuda Bangalores invånare moderna transporter av hög kvalitet. Dessutom måste myndigheterna komma tillrätta med miljöproblemen och den hårt belastade infrastrukturen och göra vägarna säkrare – allt på en snålt tilltagen budget. Användandet av bussar är ett steg i den riktningen.

För några år sedan infördes moderna stadsbussar i fyra indiska städer och i år har detta utökats till tolv städer. Myndigheterna har insett behovet av att modernisera städerna och uppmuntra invånarna att ställa sina egna fordon, och detta kan de bara göra genom att erbjuda bättre transportmedel, som moderna och bekväma bussar.

Lösningen verkar definitivt fungera. Prabhu R är Business Controller och samåkte tidigare med sina kolleger till arbetet. Men nu har han börjat åka Volvobuss istället.

– Det är extremt tröttsamt att köra hela vägen till arbetet, säger Prabhu. Bussen tar lite längre tid, men är mycket bekvämare, säkrare och billigare.

En av stadens populäraste tjänster är transferservicen till flygplatsen. Nya Bangalore International Airport ligger nära fem mil från staden och att ta taxi är väldigt dyrt. Bangalores stadsbussoperatör Bangalore Metropolitan Transport Corporation (BMTC) valde då att sätta in Volvobussar till flygplatsen, till ett pris som bara var en bråkdel av kostnaden för en taxi.

Stadens invånare blev väldigt förtjusta i flygbussarna, som nu har blivit det populäraste färdmedlet.

– Jag är väldigt glad över att mina vänner rekommenderade flygbussen säger Anil Bhatia, affärsman från Delhi. Det är väldigt prisvärt, och jag önskar att det fanns en sådan service på Delhis flygplats också.

Volvo Bussar har fått ett entusiastiskt mottagande av delstatsregeringen i Karnataka. Myndigheterna inser hur viktigt det är att satsa på kollektivtrafik för att komma till rätta med miljöproblem och trafikstockningarna, vilket leder till att användningen av bussar stadigt ökar.

Staden Bangalore har beställt 200 nya Volvobussar inom ramen för Jawaharlal Nehru National Urban Renewal Mission, ett landsomfattande moderniseringsprojekt på 20 miljarder dollar som har lanserats av Indiens regering. Tillsammans med de 300 bussar som redan finns kommer de nya bussarna att utgöra den modernaste bussflottan i Indien och på så sätt göra kollektivtrafiken till ett lockande alternativ samtidigt som staden utvecklas.

 – Tidigare brukade jag köra de vanliga BMTC-bussarna, säger Ravi Kumar, som kör flygbussen. När det här projektet lanserades var jag en av de förare som handplockades för specialutbildning.

– Första gången jag körde Volvobussen var ett väldigt speciellt ögonblick för mig och min familj. Lanseringen var redan omskriven, så i några dagar var jag en riktig hjälte!

Fakta: 80 procent av alla passagerare som färdas med kollektivtrafik i världen åker buss. Bussar är lätta att använda i nästan alla trafikmiljöer. De ställer inga extra krav på infrastrukturen förutom hållplatser. I många städer i världen är bussar den enda kollektiva transportmedlet. Viktiga innovationer i bussutvecklingen omfattar allt renare motorer och alternativa drivmedel och drivlinor, som till exempel hybridbussar. Bussar står bara för 5 procent av alla koldioxidutsläpp som kommer från fordon med förbränningsmotor.

Källa: International association of Public transport.

För mer information besök www.volvogroup.com/movingtheworld