Naturskön väg – utmanande resa

Det finns få platser som är så vackra och som utmanar kollektivtrafiken lika mycket som Norge gör, och inte minst gäller det rutten mellan Bergen och Trondheim. Höga berg, djupa dalar och temperaturskillnader på 45 grader Celsius ställer tuffa krav på den Volvobuss som ser till att passagerarna kommer fram.

– Som chaufför vill man vara säker på att bussen inte fastnar på halva vägen, säger Per-Olav Skarstein.

Rutten ”Ekspressbussen Bergen-Trondheim” mellan Norges andra och tredje största stad är verkligen ett uthållighetstest för vilken buss som helst. Det är en nattkörning på cirka 750 kilometer som tar 15 timmar och kräver tre bussförare. Fjord1 Nordfjord-Ottadalen AS, ett dotterbolag till det norska transportföretaget Fjord1, har hand om rutten. Fjord1 driver även färje-, båt-, lokalbuss- och godstrafik, framförallt på Norges västkust.

– Expressbussen mellan Bergen och Trondheim är en väldigt speciell rutt som har funnits sedan 1986. Den är mycket populär bland passagerarna, både för längre och kortare resor, säger Asgeir Myklebust, VD för Fjord1 Nordfjord-Ottadalen AS.

På vintern kan temperaturen växla från +10 °C vid avresan i kuststaden Bergen till -35 °C när bussen kör över fjällområdet Dovrefjell i centrala Norge. Det är en resa genom ett vackert men samtidigt mycket krävande landskap. Temperaturväxlingar, våta vägar och branta sluttningar ger Volvo 9700 en tuff utmaning.

– För oss är det viktigt att bussen är bekväm för passagerarna och samtidigt pålitlig och säker för föraren. Vi har väldigt goda erfarenheter av Volvo 9700, och den nya versionen med sin starkare 13-litersmotor är inget undantag, säger Asgeir Myklebust.

Under 2009 och 2010 har en Volvo 9700, utrustad med en 13-litersmotor, satts in på rutten Bergen–Trondheim som en del av ett fälttest.

– Även om det var ett fälttest förväntade vi oss att bussen ska fungera lika bra som vilken annan buss som helst, och vi var inte besvikna. Vi har inte haft några större problem under den här tiden. Våra förare är väldigt nöjda med bussens prestanda, säger Karin Lunde Vinsrygg, trafikansvarig på Fjord1.

Fjord1 har jämfört bränsleförbrukningen hos Volvo 9700 med 13-litersmotor med bränsleförbrukningen hos en Volvo 9700 med en 12-litersmotor.

– Jämförelsen visar att bränsleförbrukningen är cirka 3,5 procent lägre, säger Karin Lunde Vinsrygg.

Volvo 9700 på rutten Bergen–Trondheim är långt ifrån den första Volvobussen hos
Fjord1. Varumärket har en lång tradition inom företaget.

– Omkring 60 procent av vår bussflotta är av märket Volvo i dag, och varumärket har alltid utmärkts av sin höga kvalitet. Vi är glada över att kunna bidra till utvecklingen av en ny produkt, eftersom vi tycker att våra två företag har haft ett så givande samarbete under många år, säger Asgeir Myklebust.

Per-Olav Skarstein är en av de ordinarie, erfarna förarna på rutten mellan Bergen och Trondheim.

– Jag har kört den här rutten i tio år och tröttnar aldrig på den. På vintern kan det bli dramatiskt ibland när vägen stängs av över något av fjällpassen, men generellt sett är vägarna i väldigt bra skick.

– Som chaufför vill man vara säker på att bussen inte fastnar på halva vägen. Volvo 9700 är en pålitlig buss. Den nya versionen med 13-litersmotor är inte så annorlunda att köra jämfört med versionen med 12-litersmotor, men den är starkare uppför, säger Per-Olav Skarstein.

Läs mer på www.volvogroup.com/movingtheworld