Hur reagerar lastbilsföraren vid en farlig situation?

Just nu deltar Volvo Lastvagnar i en stor forskningsstudie kring lastbilens säkerhetssystem. 30 kamerautrustade Volvolastbilar ska rulla under ett år på vägarna i Europa.
Projektet euroFOT (European Field Operational Test) är ett EU projekt där totalt 28 europeiska företag och organisationer samverkar.

Syftet är att samla in information om hur lastbilsförare beter sig under olika trafiksituationer och hur lastbilens säkerhetssystem kan hjälpa dem.

Det är det brittiska åkeriet DHL Tradeteam och det holländska Nijhof-Wassink som låtit installera kameror i sammanlagt 30 av sina lastbilar. I varje lastbil sitter det totalt fem videokameror som följer förarens alla rörelser och berättar hur föraren reagerar vid hastiga inbromsningar, uppdykande fordon eller andra förändringar i trafiken.

Lastbilarna ska köra under ett år och sammanlagt beräknas det samla in 70 000 timmar med data.
Enligt Carl Johan Almqvist, trafik – och produktsäkerhetschef vid Volvo Lastvagnar, kan till exempel en analys av ögonrörelserna ge ökad kunskap om vad som distraherar föraren.
- Det här ger oss möjlighet att utvärdera nyttan av olycksförebyggande system och att utveckla nya system i framtiden, säger han.

De lastbilar som ingår i testen ska vara utrustade med en rad av Volvo lastvagnars säkerhetssystem till exempel, farthållare med radar som håller avstånd, system som varnar när föraren kör över filmarkeringarna, system som varnar trötta förare och system som förhindrar vältolyckor.

Läs mer om euroFOT på www.eurofot-ip.eu

Bild: Carl Johan Almqvist, produktsäkerhetschef på Volvo Lastvagnar