Volvo Penta satsar på fritidsbåtsmarknaden i Kina

Volvo Penta sponsrar den 16:e upplagan av China International Boat Show och aviserar samtidigt tillväxtambitioner på den växande kinesiska marknaden för fritidsbåtar.
China_boatshow_142x88.jpg
När den 16:e upplagan av China International Boat Show idag slår upp portarna i centrala Shanghai så är intresset rekordstort. Fler än 400 utställare från 20 länder finns representerade och antalet besökare beräknas i år öka med över 30 procent jämfört med föregående år.

Intresset för båtliv och båtägande ökar starkt i Kina och den höga tillväxttakten i ekonomin gör att allt bredare lager av kinesiska konsumenter har möjlighet att skaffa sig fritidsbåt.

– Denna utveckling kommer att fortsätta och intensifieras under de närmaste åren. Marknadsledande båtbyggare från Europa och Nordamerika stärker successivt sin närvaro i Kina och vi ser också en stark framtidstro även hos inhemska båtbyggare, säger Volvo Pentas VD Göran Gummeson.

Volvo Penta är partner och sponsor för årets upplaga av China International Boat Show i syfte att manifestera sina positioner på och ambitioner för den kinesiska fritidsbåtmarknaden.

– Vi tror på Kina som en kommande stor marknad för fritidsbåtar och med nuvarande tillväxttakt tror vi dessutom att det kommer att gå snabbt. Kinesiska konsumenter vill skaffa sig samma vanor som konsumenter i övriga världen och då står båtägande högt på önskelistan, säger Göran Gummeson.

Volvo Penta har idag huvudkontor i Shanghai för hela sin verksamhet i Asien. Verksamheten i Kina utgörs än så länge till största delen av försäljning av industrimotorer samt motorer till kommersiell sjöfart, men försäljningen till fritidsbåtar ökar successivt.

Utvecklingen drivs inte enbart av inhemsk efterfrågan utan även av att allt fler internationella båtbyggare överväger tillverkning av båtar i Kina för export till Europa och Nordamerika.
Volvo Penta har idag omkring 70 återförsäljare på den kinesiska marknaden. Inom tre år beräknar Volvo Penta att detta antal kommer att växa till drygt 100 återförsäljare.

– Volvo Penta har sedan årtionden branschens största och mest globala service- och återförsäljarnät. Vi har samma geografiska och kompetensmässiga ambitionsnivå för vårt servicenät i Kina som vi har i övriga världen, säger Göran Gummeson.

Volvo Penta har sedan flera år ett distributionscenter för dieselmotorer i Lingang strax utanför Shanghai. Här monteras och distribueras motorer till industrimotorkunder och marinkunder inom kommersiell sjöfart.

– Vi är världsledande importmärke i Kina inom många industrimotorsegment och vi står beredda för att göra nödvändiga investeringar för att befästa vår marknadsledande position även inom fritidsbåtar, säger Giorgio Paris, chef för Volvo Pentas verksamhet i Asien.

Nästa år kommer världens största världsomspännande seglingstävling, Volvo Ocean Race, för andra gången till Kina. Tävlingsbåtarna anländer i mitten av februari till Sanya på ön Hainan i södra Kina. Myndigheterna på ön har gjort Volvo Ocean Race till startpunkt för en omfattande lansering av Hainan som en ny turistmetropol, som ska ta upp kampen med de stora turistdestinationerna i Sydostasien.

– Både på central och regional nivå pågår många spännande initiativ som kommer att främja utvecklingen för fritidsbåtar i Kina. Kinesiska myndigheter har dessutom höga miljöambitioner för sina satsningar och här passar Volvo Penta mycket väl in, säger Giorgio Paris.

Högupplöst bild>>

Bild:Volvo Pentas VD Goran Gummeson vid oppnandet av den 16:e upplagan av China International Boat Show i Shanghai.

För ytterligare information, vänligen kontakta Mats Edenborg, AB Volvo Penta,
telefon: 0705-663510 eller e-post:
mats.edenborg@volvo.com