Feature: Succé för test med längre virkesfordon

I norra Sverige pågår sedan två år projektet En Trave Till. Syftet är att finna en väg till effektivare timmertransporter. En central roll spelar ett 30 meter långt Volvoekipage med kapacitet att lasta 66 ton. Om denna typ av fordonskombination fick fullt genomslag skulle bränsleförbrukningen från timmertransporter minska med hela 20 procent, visar en rykande färsk rapport.

Överkalix i norra Sverige ligger inbäddat i snö. Kylan nyper i kinderna. Sanna Brännholm står och väntar på att Europas längsta lastbilsekipage i reguljärtrafik ska lastas. Hon blickar upp på de jättelika timmertravarna.

– Inför min första körning var jag en smula nervös. Men det här blir min tjugonde i ordningen och nu känner jag mig som hemma, säger Sanna Brännholm innan hon kliver upp i Globetrotterhytten och sätter 90 ton lastbil i rörelse.

Lastbilen ingår i projektet En Trave Till vars syfte är att finna en väg till effektivare timmertransporter. Det är ett samarbete mellan en rad aktörer med intressen i svensk virkesindustri. Volvo Lastvagnar har bland annat fungerat som koordinator.

– Men framför allt har vi bidragit med all teknik och utvecklat hela fordonskonceptet. Släpet bygger på ett modulsystem med dolly, link och semitrailer som ger många kombinationsmöjligheter, säger Lena Larsson, projektledare på Volvo Lastvagnar.

Ute på vägen hälsar Sanna Brännholm på en mötande timmerbil. Hennes mätare står på 544 286 kilometer. Lastbilen, en Volvo FH16 med en motor på 660hk, har verkligen fått arbeta. Den 1 januari 2011 var det exakt två år sedan den togs i bruk. Under den tiden har lastbilen transporterat över 100 000 ton timmer mellan Överkalix och Munksund. Totalt har åtta olika förare kört fordonet och alla har varit nöjda med köregenskaperna.

– Det är jättefin komfort och den uppför sig precis som vilken lastbil som helst, säger Sanna Brännholm och förbereder sig för en kommande uppförsbacke. – Det gäller att planera körningen och ta med sig lite extra fart när det bär uppför.

I länder som Finland, Australien, Kanada, USA och Ryssland där skogsindustrin spelar en betydande roll, följer man projektet noggrant.

En av parterna i projektet är Skogforsk, svenska skogsbrukets forskningsinstitut. Den 13 januari släppte institutet en rapport som bygger på data från halva provtiden. Den visar att provekipaget lastar 50 procent mer och förbrukar 20 procent mindre bränsle per transporterat ton, än ett traditionellt svenskt timmerekipage på 24 meter. Det innebär inte bara billigare transporter utan ger också en motsvarande 20-procentig minskning av koldioxidutsläppen.

– Det överensstämmer väl med de beräkningar som vi gjorde innan projektet startade och det är ett kvitto på att våra verktyg verkligen fungerar. Det ger en bättre miljö. Både skogsindustrin och allmänheten vinner på det här, säger Lena Larsson.

Hon berättar att Volvo Lastvagnar kommer att fortsätta sitt arbete med fler liknande projekt.
– Om våra beräkningar fortsätter att infrias och 30 meters lastbilsekipage blir standard skulle antalet timmerbilar på vägarna kunna reduceras med cirka en tredjedel. Färre fordon leder i sin tur till färre olyckor, säger Lena Larsson.

När ETT-projektet vägsattes fanns en oro att 30 meter långa lastbilsekipage på vägarna skulle äventyra säkerheten vid till exempel omkörningar.

– Trafiksäkerheten är naturligtvis central. Det är någonting som projektet tittat extra noga på, säger Lena Larsson.

Under projektets gång har man studerat cirka 700 omkörningar av ETT-fordonet för att se vilka problem som kan tänkas uppstå. I vissa falla har man tagit nummerplåten på det omkörande fordonet, ringt upp ägaren och frågat honom eller henne hur de upplevt omkörningssituationen. Inga negativa reaktioner har framkommit.

Sanna Brännholm och hennes kollegor uppfattar inte heller storleken som ett problem. 

– Jag tycker att bilisterna klarar av att anpassa sig till omkörningar. Sedan måste jag som förare tänka till om jag själv blir tvungen att köra om. Ekipaget är både tyngre och längre, därför krävs en längre raksträcka, säger hon.

Vid polcirkeln är dagarna korta så här års och vinterhimlen har färgats röd. I Munksund rullar Sanna Brännholm upp på den jättelika våg som väger bil och lass. Den här gången ligger totalvikten på 89,05 ton.

– Vi får ju väga 90 ton så det var precis lagom. Ett perfekt lass, säger hon och spanar upp mot furorna som ligger vackert travade.

Den 1 februari 2011

Teknisk beskrivning av ETT-lastbilen
Volvo FH16 dragbil (6x4) med en motor på 660 hästkrafter
Växellåda: I-Shift
Lastförmåga: 66 ton
Totalvikt: 90 ton
Längd: 30 meter
Bredd: 2,6 meter
Höjd: 4,5 meter
Antal axlar: 11
Antal hjul: 26

Bromssystemet EBS (Electronic Brake System) är inkopplat på dragfordonet och alla släpvagnarna. Det är en teknik som gör att samtliga hjul kan bromsas samtidigt, vilket säkerställer effektiv bromsverkan och gör att ETT-fordonet inte får längre bromssträcka än ett konventionellt 60-tons fordon.

ETT-fordonet är utrustat med ett vågsystem som hjälper föraren att få rätt totalvikt
och att fördela lasten på ett sådant sätt att tillåten totalvikt och axeltryck inte
överskrids.

Volvo Lastvagnars webbaserade system för transportinformation, Dynafleet, används av projektet för att i realtid kunna följa fordonet och registrera bränsleförbrukning, körhastighet, miljöpåverkan, belastning per hjulaxel och olika förares körsätt.

Se film om ETT (One More Pile)

Länk till bilder

För ytterligare information, kontakta:
Merril Boman, Mediarelationer Sverige, tel +46 70 6017975, e-mail
merril.boman@volvo.com
Marie Vassiliadis, Mediarelationer Europa, tel +46 31 322 4127, e-mail marie.vassiliadis@volvo.com