Framgång för Volvo FMX på anläggningssidan

Volvo FMX har gjort ett kraftigt genombrott på anläggningsmarknaden. Sedan premiären i april förra våren har det sålts nära 5 000 bilar. Den nya anläggningslastbilen sätts nu på prov i extrema miljöer över hela Europa.
Volvo-FMX_tunnel_142x88.jpg

– Försäljningen av Volvo FMX har överträffat våra förväntningar med råge. Redan efter årets två första månader hade vi sålt hälften av den prognostiserade volymen för 2011. Den stora efterfrågan är ett bevis på att vi har lyckats anpassa oss till våra kunders behov och deras ofta väldigt tuffa och krävande arbetsplatser, säger Claes Nilsson, chef för Volvo Lastvagnars Europadivision.

Vid gränsen mellan Schweiz och Italien håller världens längsta tunnel på att byggas, som till slut ska bli 57 kilometer lång. Där kör Danni en ny Volvo FMX på vägar som stiger upp till 22 procent och han trivs i sin nya arbetsplats.

– Jag är mycket nöjd med FMX. Modellen passar perfekt för den här typen av hård
anläggningskörning. Jag uppskattar komforten i hytten och speciellt den goda sikten inte minst tack vare den nya typen av backspeglar, säger han.

Tunneln, som enbart är till för tåg, ska bli en viktig länk när det gäller att förbinda järnvägsnäten mellan norra och södra Europa och de stora hamnarna i Rotterdam och Genua. Bygget startade i slutet av 1990-talet och 2017 ska tunneln öppnas för trafik. Omkring 300 snabbtåg om dagen kommer att passera genom tunneln.

Tunneldrivningen genom berget har gått framåt med en hastighet av upp till 25 meter om dagen. En av de stora utmaningarna är att transportera bort de 13,3 miljoner kubikmeter massa som borras ut från berget. En del transporteras från tunneln och läggs upp i terrassformationer, vilka kommer att skapa nya bergsformationer som naturligt ska smälta in i alplandskap.

Vid bygget av den längsta delsträckan, mellan Camorino och Vezia på 20 kilometer, är det Beffa Transporti med 32 anställda som har ansvaret för massatransporterna. Företaget har satt in alla sina 22 Volvolastbilar och även anlitat bilar från underentreprenörer. Det är också här som Volvo FMX (6X4) får bekänna färg.

– Redan för tio år sedan var vi tvungna att bestämma vilka lastbilar vi skulle sätta in på denna krävande arbetsplats. Efter moget övervägande föll valet på Volvo, säger Renato Beffa, ägare av Beffa Transporti. Volvos anläggningsbilar har en bra grundkonstruktion med en stark ram. Speciellt nöjda är vi med nya FMX som har en utmärkt hytt. Komforten är på toppnivå och det är lätt att nå växelspaken och alla andra viktiga reglage.

Bilen går i tvåskift på en 40 kilometer lång transportcykel mellan tunneln och avlastningsplatsen som omfattar både allmän väg och tuff anläggningskörning. Det innebär mycket krävande körning där bilens kapacitet utnyttjas fullt ut större delen av dygnet. Under ett skift transporteras upp till 2200 ton krossad sten. Med nära 40 ton på flaket gäller det att klara branta stigningar på lerigt underlag när regn och snö försvårar transporterna.

Renato Beffa har redan beställt ytterligare en Volvo FMX och det är han är inte ensam om i Schweiz. Volvo FMX står redan för över 15 procent av den totala lastbilsförsäljningen i landet.

Se en film från tunnelbygget

Den 21 mars, 2011

För ytterligare information, kontakta:
Per Nilsson, Mediarelationer Europa, tel +46 31 323 33 49,  e-post per.nilsson.pr@volvo.com