Volvokoncernen öppnar dörren till sin framtidsforskning

Grävmaskiner utan förare, virituell plåtlackering och elbussar som laddas på tio minuter. Volvokoncernen gläntar på dörren till framtiden med sin nya site Tech World. För första gången visas öppet många av de forskningsprojekt som företagets ingenjörer arbetar med.

Volvokoncernen är en av världens största tillverkare av tunga fordon och ledande när det gäller att utveckla framtidens hållbara transportlösningar. 2011 satsade Volvokoncernen drygt 13 miljarder kronor i forskning och utveckling.

Forskning och utveckling har alltid varit det hemligaste som finns i ett företag. Det är naturligt, eftersom det handlar om att lansera nya lösningar innan konkurrenterna gör det.  Ändå väljer Volvokoncernen att med sin nya site Tech World visa upp en del av vad företaget arbetar med för framtiden.

”Det är nya tider och det finns idag en vinst både för oss, våra kunder och samhället att vi är mer öppna med vart vi är på väg,” säger Torbjörn Holmström, Volvokoncernens tekniske direktör. Det är genom samverkan som vi har störst möjlighet att klara dagens och framtidens utmaningar.

Ett annat viktigt syfte med siten är att visa både nuvarande och blivande ingenjörer vilken bredd av ämnesområden som ryms inom Volvokoncernen.

”Tech World visar tydligt vilka utmaningar och framtidsutsikter som finns inom Volvokoncernen”, säger Torbjörn Holmström. ”Vi visar att Volvokoncernens ingenjörer inom många områden är världsledande och i mycket hög grad bidrar till att skapa en framtid där miljöpåverkan är mindre och trafiksäkerheten är större.”

Tech World innehåller en lång rad exempel på framtidsprojekt; självgående maskiner, fordonsbränsle från skogsråvara, fordon som talar med varandra, elproduktion av motorns överskottsvärme, båtsimulatorer och mycket annat.  Volvokoncernens ingenjörer delar med sig av sina kunskaper, men berättar också om några av de utmaningar som återstår att lösa.

2012-06-13

Journalister som vill ha ytterligare information, vänligen kontakta Per-Martin Johansson, +46 31 322 52 00, per-martin.johansson@volvo.com