Renaults nya lastbilsserie: bidrar till kundernas lönsamhet

Renault Trucks drar fördel av övergången till motorstandarden Euro 6 genom att förnya hela sitt produktsortiment. Satsningen har föregåtts av en investering av Volvokoncernen på över 2 miljarder Euro, och de mest omfattande testerna någonsin i Renault Trucks historia. Målet är att förse kunderna med ett driftsäkert och högpresterande arbetsredskap som hjälper dem att hålla sina kostnader under kontroll.
release_142x88.jpg

Lanseringen av den nya Renault Trucks Euro 6- serien den 11 juni är första gången någonsin som en tillverkare har förnyat hela sin flotta på en och samma gång.

De nya lastbilarna är resultatet av många timmars tester och utveckling. Sedan 2008 har 300 fordon kört 10 miljoner kilometer i kvalitetstest och laboratorietestats i ytterligare 5 miljoner timmar i temperaturer som sträcker sig från -40 grader till +60 grader.

Den nya serien är skapad och utvecklad in nära samarbete med 50 internationella kunder och målet är att ge användarna ett perfekt verktyg för att kunna utföra sina uppdrag. För Renault Trucks är en lastbil något som bidrar till kundernas lönsamhet, som aldrig sviker kunderna och som gör förarna stolta.

För att nå de här målen, erbjuder Renault Trucks en helt ny serie av fordon för fjärrtransporter, anläggningstransporter och distribution.

Fjärrtransporter
Med den nya fjärrtransportserien introducerar Renault Trucks fordon som genom sin modulbaserade design möter alla kundbehov inom fjärrtransportsektorn. Renault Trucks ”T” har tagits fram för att erbjuda transportföretag en perfekt balans mellan bränslebesparingar och livet ombord. T, som har en aerodynamisk hytt, är utvecklad och testad med hjälp av en vindtunnel, och kombinerar effektiviteten hos Renault Premium med Renault Magnums komfort och prestige – i ett och samma fordon. Den erbjuder också en förbättrad drivlina med nya Euro 6- motorer och en helt ny hytt.

Renault Trucks nya T-serie hjälper ägarna att minska bränslekostnaden. Designen förbättrar prestandan och den nya drivlinan gör att T uppnår bland den lägsta bränsleförbrukningen på marknaden. Den har minskat med upp till 5 procent jämfört med tidigare generationer trots de begränsningar som den nya Euro 6 innebär.

Den nya fjärrtransportserien innebär en mängd nya fördelar. Med en bredd på 2,5 meter är hytten på Renault Trucks T rymligare, har bättre komfort och har en utdragbar sovbrits såväl som en övre brits som kan användas som extra förvaringsutrymme om det behövs. Motortunneln är nu bara 200 mm hög och försvinner helt och hållet i versionen med platt golv. Den optimerade förarplatsen kan skryta med nya säten designade för Renault Trucks av RECARO, en ergonomisk instrumentbräda med en display på 18 centimeter (den största på marknaden) och möjlighet att ändra knapparnas placering. T erbjuder också ett stort förvaringsutrymme som kan nås både från insidan och från utsidan av fordonet, plus en dörr som går att öppna till 85°. Föraren har antal trafiksäkerhetshjälpmedel som till exempel kurvljus och en multifunktionell ratt som går att justera på tre olika sätt.

Renault Trucks T drivs av Euro 6 DTI 11- och DTI 13- motorer. Hela serien är utrustad med det automatiska mjukvaran Optidriver, som nu har ett nytt styrsystem för växling. T har också ett helt nytt luftregleringssystem (Electronic Air Control Unit eller EACU), en pump med ett variabelt flöde som förbättrar förbrukningen och dieseltankkapaciteten med upp till 1,475 liter. Underhållet har förenklats genom att separera the det elektriska kablaget från hydraulrören.

Vid behov kan föraren använda ”24/7” knappen på sin instrumentbräda för att direkt meddela fordonets geografiska position och rapportera all teknisk data. Det gör det lättare för något av Renault Trucks 1,600 försäljnings- och serviceställen runt om i världen att ta hand om fordonet. T är anpassad till att kunna integrera Optifleet, Renault Trucks mjukvara lastbilsflottor. Dessutom behåller Renault Trucks Optifuel Infox, sin beprövade lösning för bränslebesparing som analyserar prestandan, kontrollerar bränsleförbrukning och som i kombination med Renault Trucks utbildning i bränsle-effektiv körning (har redan använts för att utbilda mer än 25,000 chaufförer) kan minska total bränsleförbrukning med 15 procent i en hel flotta.

Tunga anläggningstransporter
När det gäller anläggningstransporter erbjuder Renault Trucks två olika serier för att möta kundernas olika behov; C Construction och K Heavy Construction. Renault Trucks C-serien, som finns tillgänglig i två hyttbredder, fokuserar framförallt på tunga laster, låg förbrukning och komfort på samma nivå som hos en fjärrtransportlastbil. Lastbilens dragkraft och terrängegenskaper gör den attraktiv för kunder inom schaktningsbranschen. De nya fordonen har en förbättrad drivlina, nya Euro 6- motorer och en karaktäristisk hyttdesign.

Bland alla funktioner som fordonen i den nya anläggningsserien erbjuder är en av de mest utmärkande den rymligare, mer komfortabla och ergonomiska hytten med flyttbara knappar. Fordonet har fått ett steg på sidan för att göra det enklare för chaufförerna att kontrollera lasten. Fordonen är robusta och klarar av de mest extrema förhållanden och är utrustade med krockskydd vid de mest utsatta delarna, samt stötfångare i stål. Detta ingår i både K- och C- serien. De har även en utmärkt markfrigång, en kombinerad fordonsvikt på upp till 120 ton.

Fordonen är utrustade med kurvljus och automatisk dataöverföring via mjukvaran Optidriver som standard, en elektrisk parkeringsbroms som aktiveras när motorn stannar liksom flera anpassningar till påbyggnaderna. Kunderna kommer att kunna dra fördel av ökad kostnadseffektivitet – bland annat är bränsleförbrukningen I Euro 6-motorn lägre än i föregångaren Euro 5. C- fordonen har också anpassats på flera sätt för att förenkla montörernas arbete. Det gör att de kan utföra arbetet 20 procent snabbare med förkortade leveranstider som följd.

Med sina Optifuel-lösningar erbjuder Renault Trucks kunder i byggbranschen en gedigen utbildning i att köra bränsleeffektivt. Utbildningsprogrammen leder bland annat till att kunderna minskar sin bränsleförbrukning med upp till 15 procent.

Distributionsserien
 Renault Trucks nya distributionsserie består av tre modeller rustade att möta kundernas alla behov: Renault Trucks D, en modell från 10 ton till 18 ton; Renault Trucks D Wide, en modell från 16 ton till 26 ton och Renault Trucks Access, en modell med ett lågt insteg från 18 ton till 26 ton. Serien kommer snart att kompletteras med ytterligare en modell, skapad för att möta behoven hos kunder som behöver lösningar för 3,5 ton till 7,5 ton.

De nya DTI 5- och DTI 8- motorerna är baserade på välbeprövad och testad teknik, anpassad till moderna användningsområden. De uppfyller kraven på Euro 6- standard och både prestanda och driftsäkerhet har förbättrats. Den låga bränsleförbrukningen från den tidigare generationen har förts vidare till den nya serien. Möjligheten att uppnå maximalt vridmoment från 900 varv per minut innebär att förarna inte behöver pressa motorn till det yttersta, vilket sparar bränsle. Den nya fyrcylindriga motorn ger samma effekt som en sexcylindrig motor och gör det möjligt att öka fordonets lastkapacitet.

Renault Trucks monterar automatiska växellådor i alla sina serier. Det minskar bränsleförbrukningen, skyddar fordonets mekanik, begränsar servicekostnader och gör att förarna kan koncentrera sig på att köra. Flera delar på Renault Trucks D har förbättrats för att minska kostnaderna och göra servicen enklare. Ett exempel är stötfångaren som nu består av tre delar istället för att vara en enhet.

Genom att kombinera mätning av bränsleförbrukning, mjukvaran Optifuel Infomax och Renault Trucks utbildning i bränslesnål körning kan företag uppnå bränslebesparingar på upp till 15 procent för en hel flotta.

Inom distributionssektorn, som spänner över en rad olika områden, måste en lastbil kunna anpassas exakt till kundernas behov. Så fort en order har lagts, har montörerna tillgång till fordonets ritningar via en särskild web-portal. Det gör att de kan planera arbetet på ett enklare sätt och minska monteringstiden med 20 procent.

Renault Trucks erbjuder sina kunder en heltäckande transportlösning inom finansiering, försäkring, analys av bränsleförbrukning och utbildning i bränslesnål körning. Ett heltäckande servicenätverk ger effektiv service och minskar kostnader när fordonet står still.

Renault Trucks nya Euro 6- lastbilar har utvecklats utifrån målet att leverera kostnadseffektivitet, driftssäkerhet och stolthet. Volvokoncernen, som Renault Trucks är en del av, har gjort en betydande investering i den nya serien såväl som i fabriker och utrustning som behövs för att producera den. Den nya försäljningsorganisationen gör det möjligt för Renault vidga sin geografiska täckning genom att öka antalet försäljnings- och serviceställen med 30-40 procent på vissa marknader. Men en ny fordonsserie, och med en global koncern i ryggen, har Renault Trucks alla förutsättningar att vinna nya kunder och öka sina marknadsandelar.

Renault Trucks lanseringssite: http://www.newrange.renault-trucks.com/en

Download