Världsunik växellåda för tunga fordon i Volvo FH

Innovationen I-Shift Dual Clutch är den första växellådan på marknaden med dubbelkoppling för tunga fordon. Tack vare växlingar utan kraftavbrott hålls vridmomentet uppe och lastbilen tappar ingen fart vid växling. För föraren innebär det en bekvämare och mer effektiv körning.

I-Shift Dual Clutch är en växellåda med dubbelkoppling som består av två ingående axlar och en dubbelkoppling. Det innebär att två växlar kan väljas samtidigt. Vilken växel som är aktiv styrs av kopplingen.

– Vid körning känns det som att man har tillgång till två växellådor. När föraren kör på en växel i den ena lådan, ligger nästa växel redan förberedd i den andra. Dubbelkopplingen gör att växlingen sker helt utan kraftavbrott. Detta gör att motorns vridmoment hålls uppe och att körkomforten förbättras betydligt, säger Astrid Drewsen, produktchef för drivlinor.

Tillgänglig redan hösten 2014
I-Shift Dual Clutch kommer att finnas tillgänglig redan hösten 2014 för Volvo FH. Växellådor med dubbelkoppling används sedan tidigare i personbilar, men Volvokoncernen är först i världen med att presentera en liknande lösning för tunga fordon i serieproduktion.

Effektivare körning och ökad förarkomfort
Särskilt effektiv är I-Shift Dual Clutch i miljöer som kräver mycket växling – som vid körning i backar och på kurviga vägar, eller vid transporter genom städer med rondeller och rödljus. I-Shift Dual Clutch gör också stor skillnad vid transporter av rörligt eller flytande gods, såsom djur- eller tanktransporter, då den omärkbara växlingen skapar mindre rörelse i det transporterade godset. Tack vare den effektiva kraftöverföringen hos I-Shift Dual Clutch minskar dessutom risken att köra fast på hala eller ojämna vägar, som vid exempelvis timmerkörning i skogen.
 
En annan stor fördel med den nya växellådan är att den ökar lastbilens förarkomfort.

– Förutom en effektiv körning gör den omärkbara växlingen också att miljön i hytten upplevs som tystare, säger Astrid Drewsen.

I-Shift Dual Clutch kommer att finnas tillgänglig på Volvo FH med Euro 6 D13-motorer med 460, 500 och 540 hästkrafter.

Fakta I-Shift Dual Clutch
• I-Shift Dual Clutch kan i princip beskrivas som två växellådor som är parallellt kopplade. När den ena växellådan är aktiv, förväljs nästa växel i den andra växellådan. Vid växling kopplas den första växellådan ur samtidigt som den andra kopplas i, vilket möjliggör växlingar helt utan kraftavbrott.
• I-Shift Dual Clutch baseras på växellådan I-Shift. Trots många nya komponenter är den nya växellådan bara 12 cm längre än en vanlig I-Shift.  
• I-Shift Dual Clutch växlar utan kraftavbrott när det behövs. Vid körning där det är mer optimalt att växellådan hoppar över några växlar, växlar växellådan som en vanlig I-Shift.
• I-Shift Dual Clutch kan växla utan kraftavbrott på alla växlar med undantag för rangeväxlingen, som sker vid växling från växel 6 till 7.
• Mjuka växlingar gör att slitaget på drivlina och fordon minskar.
• Bränsleförbrukningen med I-Shift Dual Clutch är densamma som med I-Shift.
• I-Shift Dual Clutch kommer att finnas tillgänglig på nya Volvo FH som ett komplement till I-Shift och manuella växellådor.

Se filmen på Volvo Lastvagnars YouTube-kanal

Ladda ner bilder

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Agneta Malmcrona tel.: +46 31 322 07 07
e-mail:
agneta.malmcrona@volvo.com

Download

PDF (Swe) of press release Format PDF Size 232 KB
PDF(Eng) of press release Format PDF Size 238 KB