Volvo lanserar nya Volvo Electric Hybrid - tystare, renare, snålare

På årets stora buss- och lastbilsmässa IAA som öppnar nästa vecka lanserar Volvo sin nya elhybrid. Tystare, renare och med väsentligt lägre bränsleförbrukning representerar elhybriden den nya generationens kollektivtrafiklösning. Volvo har redan skrivit avtal med flera europeiska städer om leveranser.
Volvo_7900_Electric_Hybrid_Restaurant.jpg

Volvo Bussar tar nästa steg inom elektrifiering och lanserar elhybriden Volvo 7900 Electric Hybrid. Med laddningstekniken minskar bränsleförbrukningen och koldioxidutsläppen med 75 %, jämfört med en vanlig dieselbuss. Den totala energiförbrukningen minskar med 60 %.

- Jag är väldigt stolt över att lansera vår nya banbrytande elhybrid. Elhybridbussar och fullt elektriska bussar är morgondagens lösning för städernas kollektivtrafik. De gör det möjligt att energiförbrukning, luftföroreningar, klimatpåverkan och buller. Därmed möter vi flera av de viktiga utmaningar som världens storstäder måste hantera, säger Håkan Agnevall, vd Volvo Bussar.

Buller är ett växande problem i städerna. Ljudnivån vid Volvos elhybrid är i nivå med normal samtalston. Volvos elhybrid kör på el cirka 70 % av rutten, tyst och utsläppsfritt.

Volvo 7900 Electric Hybrid ger stor flexibilitet för operatören; den kan köras enbart på el i utvalda områden, och fungerar som en vanlig hybrid på övriga delar av rutten. Laddningen via elnätet vid ändhållplatserna tar 6 minuter.

Elhybriden bygger på samma beprövade teknologi som Volvos hybridbuss Volvo 7900 Hybrid, som har dokumenterat hög tillförlitlighet.

Flera europeiska städer är intresserade av Volvos elhybrid. Hamburg, Luxemburg och Stockholm har tecknat avtal om leverans av bussarna 2014 och 2015. Volvo planerar att starta serieproduktion tidigt 2016.

Tre av Volvos laddhybrider har gått i ett fälttest i Göteborg det senaste året, där minskningen i energiåtgång och utsläpp har verifierats.

Från och med i höst och två år framåt kommer åtta av Volvos elhybrider att gå i reguljär trafik på linje 73 i Stockholm., mellan Ropsten och Karolinska Sjukhuset. Projektet ingår i ZeEUS, ett EU-projekt som omfattar sex länder i Europa.

Volvos elhybrid

  • Bussen är utrustad med en elmotor som som drivs av ett litiumbatteri. Den har också en 5-liters Euro 6 dieselmotor
  • Bussen laddas från elnätet via en takmonterad strömavtagare
  • Bussen snabbladdas från elnätet vid ändhållplatserna på cirka 6 minuter.
  • Bussen kan köra cirka sju kilometer på el, tyst och utan utsläpp.
  • Möjliggör hållplatser inomhus
  • 75% bränslebesparing
  • 60% energibesparing
  • 75% minskning av koldioxidutsläpp
  • Längd: 12 m
  • Höjd: 3280 mm
  • Bredd: 2550 mm
  • Antal passagerare: 95
  • Antal säten 32+1
  • Elektrisk motor: Volvo I-SAM, effekt: 150 kW, vridmoment, max (Nm) 1200
  • Växellåda: Volvo I-Shift
  • Litiumbatteri: 600 V, 19 kWh

Se video om Volvos nya laddhybrid

Ladda ner högupplöst foto