Fyraåriga Sophie testar 18 ton tung Volvo-lastbil

Ett oförutsägbart barn och en radiostyrd, 18 ton tung lastbil. I Volvo Lastvagnars senaste film ”Look who’s driving” utsätter fyraåriga Sophie Volvo FMX för den tuffaste utmaningen hittills i livetestserien. Filmen är en uppföljning på tidigare globala framgångar i serien, som The Epic Split och The Hamster Stunt.
Fyraåriga Sophie testar 18 ton tung Volvolastbil

I Volvo Lastvagnars nya livetest, "Look who's driving", kör fyraåriga Sophie en 18 ton tung Volvo FMX genom en hinderbana med hjälp av en fjärrkontroll. Lastbilen har fått flera nya funktioner under året och meningen med testet är att visa hur mycket den tål och hur lätt den tar sig fram i de mest krävande miljöerna.

- För att visa hur mycket lastbilen klarar av ville vi utsätta den för en riktig utmaning. Vilken testförare är mer vårdslös än en oförutsägbar fyraåring? säger Ricard Fritz, Vice President, Volvo Lastvagnar.

Rullar 360 grader
I filmen styr Sophie lastbilen runt en förutbestämd bana, men turen går inte riktigt som planerat. Bland annat klättrar lastbilen uppför en brant och lerig backe, för att sedan rulla ned för branten med full kraft i en 360 graders rörelse.

- Testerna visar verkligen på lastbilens oslagbara förmåga att ta sig fram på de mest extrema underlag. Till sin hjälp har den funktioner som vår nya automatiska framhjulsdrift som gör att lastbilen tar sig fram stabilt även på kraftigt lutande och lerigt underlag. Den visar också prov på sin tålighet med en oslagbar hyttkonstruktion, förstärkt underrede och förstärkta hörn i fronten, säger Gunnar Eliasson, Launch Manager på Volvo Lastvagnar.

Filmen är den senaste i raden i Volvo Lastvagnars livetestserie, med tidigare globala framgångar som The Epic Split och The Hamster Stunt.

Hur det går för lastbilen i testet "Look who's driving" kan du se på Volvo Lastvagnars Youtubekanal.

Fyraåriga Sophie testar 18 ton tung Volvolastbil

Dessa funktioner testas i filmen
-
Automatic Traction Control - automatisk framhjulsdrift som går in automatiskt när den behövs. Resultatet är bättre drivkraft, mindre slitage och lägre bränsleförbrukning.

- Förstärkta hörn i fronten - stötfångare som är gjorda av 3 millimeter tjockt stål, som en förlängning av chassiet.
Hasplåt - skyddar lastbilen från markskador, som till exempel vid körning i stenig eller gropig terräng. Den 3 millimeter tjocka hasplåten av tjockt stål är konstruerad för att stå emot tryck på upp till 5 ton.

- Volvo FMX har en markfrigång på 30 cm, vilket gör att vitala delar som fjädring och skivbromsar inte riskerar att skadas vid körning i tuff terräng.

- Hyttstomme - den unika hyttkonstruktionen, "body in white", är utformad för ge föraren maximalt skydd, till och med om lastbilen voltar.

- Vattentät - Volvo FMX är byggd för att klara de allra tuffaste förhållanden, till och med körning i vatten. Alla känsliga delar är inkapslade och placerade så att de inte kommer i kontakt med smuts och vatten.

Fakta lastbilen
Lastbil: Volvo FMX 8x6 Allhjulsdrift
Hästkrafter: 540
Specifikation: daghytt, dumperpåbyggnad, I-Shift, extrahögt chassi

Se nya livetestet "Look who's driving" här

Länk till högupplösta bilder

Se mer om Volvo FMX:s nya funktioner som testas i filmen här

Se tidigare livetest här.

2015-12-03

För ytterligare information kontakta:
Jan Strandhede
PR- & Marknadskommunikationsansvarig Sverige,
tel: 031-323 37 15
e-post:
jan.strandhede@volvo.com.