Volvo Lastvagnar blev marknadsledare 2014

Volvo Lastvagnar blev största lastbilsmärket i Sverige med 44% marknadsandel. FH-modellen står för största volymen och nya innovationer hjälper till att driva försäljningen.

Enligt Bil Sweden registrerades under året 4 710 tunga lastbilar över 16 ton i Sverige, vilket var en ökning med 8,3% jämfört med 2013. Volvo blev åter det största lastbilsmärket med 44,2% marknadsandel.

- Jag tror framgången har flera orsaker. Dels erbjuder vi en lastbilsmodell för varje typ av transportuppdrag, men vi har också ännu högre grad lyssnat på kunderna vid produktutvecklingen. Det gör att varje ny innovation och funktion har en mening. Ett exempel på det är den nya styrningen, Volvo Dynamic Steering (VDS), som kräver mindre kraft och på det sättet hjälper till att förebygga och lindra smärtor i nacke och axlar, säger Hans Börjesson, ansvarig för nordiska marknaden på Volvo Lastvagnar.

För ytterligare information kontakta:
Jan Strandhede
PR- & Marknadskommunikationsansvarig Sverige,
tel: 031-323 37 15
e-post:
jan.strandhede@volvo.com.