Partnerskap som bygger på förtroende och respekt

Storbritannien är en av världens tuffaste marknader. Men Volvo Trucks har ändå etablerat sig som ledande leverantör av kompletta transportlösningar. Nyckeln är att bygga en kundorienterad organisation med en kultur av respekt, tillit och delaktighet.
Ian Ashley och Martin Williams
Ian Ashley och Martin Williams

Det finns många olika sätt att mäta framgång med hjälp av nyckeltal och statistik. Men ytterst är det bara ett mått  som alltid räknas: vad kunden tycker. För Faccenda Foods har Volvo Trucks blivit en partner  snarare än en leverantör.

Faccenda Foods är en av Storbritanniens största livsmedelsproducenter med  en omsättning på över 500  miljoner  pund. 

-Vi fokuserar  mycket  på att utveckla produktkvaliteten och tillväxten  i vår verksamhet, säger Ian Ashley, som är chef för transporter och säkerhet  hos Faccenda  Foods.

Företaget  har 128  stora transportfordon, som både levererar till kunder  och kör transporter mellan företagets  olika anläggningar. Varje år begär företaget  in offerter  för att förnya vagnparken, som sedan utvärderas  noggrant.

-När du ska ha en lastbil i fem år lönar det sig inte att bara titta  på priset, utan  det handlar mycket om tillförlitlighet. Lastbilen kan orsaka alla möjliga typer av problem under fem år, vilket kan bli dyrt, säger Ian Ashley.

Faccenda Foods är stolta över sin höga servicenivå. Stillastående lastbilar skulle hota deras goda rykte och riskerar dessutom att bli dyrt. En enda sen leverans kan kosta tiotusentals pund i förlorade affärer. Dessutom är tillgänglighet viktigt internt, för att produktionen ska flyta.

Efter en samlad ansträngning från Volvo Truck and Bus Centre i Milton Keynes tog Volvo Trucks hem ett kontrakt på 32 fordon till Faccenda Foods 2015. I år undertecknades ytterligare ett avtal, denna gång på 29 fordon.

Ian Ashley säger själv att han är en krävande kund.

– Jag vill att allt ska bli rätt och är ganska petig med hur lastbilarna ser ut och fungerar. De vet att jag säger ifrån direkt om det är något jag är missnöjd med. Och de lyssnar på mig.

En sak som Ian Ashley verkligen är imponerad av är Volvo Trucks öppenhet och transparens.

– Volvo är mer rättframma med vad de kan erbjuda. När du pratar med andra tillverkare säger de ”här har du vårt erbjudande”. På Volvo säger de snarare ”här har du vårt erbjudande, men vi kan även hjälpa dig förbättra bränsleekonomin, telematiken och diverse annat”. Vi har en bra relation. Vi är mer som samarbetspartners än säljare och köpare, säger han.

En del av samarbetet består i att Volvo Trucks regelbundet skickar en bränslerådgivare till Faccenda Foods som analyserar bränsle- och förardata. När rådgivaren har hittat möjliga förbättringsområden jobbar en förarutbildare vidare med Faccenda Foods förare.

– Vissa kanske tror att det bara handlar om att sälja lastbilar och sedan leverera dem, men det är bara början. För oss handlar det om att hjälpa dem när de väl har fått sina lastbilar för att de ska bli mer lönsamma, säger Martin Williams, Sales Director, Volvo Truck and Bus Centre Milton Keynes.

Nyheter från koncernen