Volvo Penta fokuserar på framgång för kunderna

Genom att fokusera på framgång för kunden har Volvo Penta skapat nya affärsmöjligheter. Nu satsar både Italiens mest ansedda båtbyggare och USA:s största båtåterförsäljare på Volvo Penta IPS.
Giovanna Vitelli ägare till Azimut

Giovanna Vitelli, ägare till Azimut, är mycket nöjd med samarbetet med Volvo Penta.

I Avigliana straxt utanför Turin i norra Italien byggs några av världens lyxigaste båtar. Giovanna Vitelli är ägare till Azimut Yachts, ett företag som grundades på 1960-talet.

– Vi är ett produktbaserat företag som har innovation i blodet. Vi drivs av målet att förbättra våra båtar och det gör vi genom att hela tiden ha koll på nya behov och marknadstrender, säger hon.

Med sitt gemensamma fokus på produktinnovation har Azimut och Volvo Penta samarbetat väl i många år. Centralt i samarbetet är Volvo Pentas unika integrerade drivsystem, IPS (Inboard Performance System). För ett antal år sedan beslutade Azimut att investera i IPS för en helt ny modell, 55S, som blev en viktig milstolpe i de två företagens samarbete.

– Som produktinnovatör måste vi ligga i framkant på marknaden, vilket är långt ifrån riskfritt. Vår satsning på Volvo Penta och IPS var vågad, säger Giovanna Vitelli. 

Azimuts båtar säljs över hela världen, men de största kunderna finns i USA. Där domineras båtmarknaden av MarineMax som är en av landets största återförsäljare av fritidsbåtar. För Azimut var det avgörande att MarineMax accepterade valet av Volvo Penta och IPS.

– Det handlade inte bara om att övertyga MarineMax om fördelarna med IPS. Det viktigaste var att visa hur vi kan hjälpa till med reservdelar och service, säger Johan Wästeräng, Vice President Product Management Marine på Volvo Penta.

Framgången var beroende av ett nära samarbete mellan många olika avdelningar och områden inom Volvo Penta. Marcia Kull, Vice President Marine Sales North America, var en av dem som spelade en viktig roll. Hon träffade representanter från Azimut och MarineMax tidigt i processen för att svara på frågor om service och support.

Vid samma tidpunkt påbörjade Marcia Kull och hennes kolleger olika utbildningsaktiviteter för MarineMax.

– Vi ville att säljarna skulle sätta sig in i IPS-systemet, hur det fungerar och dess totala värde. Vi ville också visa för MarineMax att vi uppskattar ”easy boating” och fantastiska kundupplevelser lika mycket som de gör, säger Marcia Kull.

Giovanna Vitelli på Azimut är mycket  nöjd med  det goda samarbetet mellan Volvo Penta och MarineMax,  som har varit strategiskt  viktigt för den ökade försäljningen i USA.

– Tack vare ett proaktivt  arbets­ sätt och ett utmärkt samarbete har våra nya produkter blivit oerhört framgångsrika, säger hon.

Nyheter från koncernen