Ingenjörerna tar steget ut i klassrummet

Nyligen var det introduktion för den nya omgången av Skolsteget, ett unikt utbildningsprojekt, startat av Volvokoncernen, för att locka fler ungdomar att utbilda sig inom de tekniska yrkena.
Sebastian Palm och Josefin Ratcovich

Sebastian Palm och Josefin Ratcovich

Torbjörn Holmström, Senior advisor Volvokoncernen, hälsade lärare och ingenjörer välkomna till Skolsteget. Ett initiativ som han menar har stor betydelse för både Volvokoncernen och Göteborgs Stad.

– Ingenjör är ett framtidsyrke. Utan ingenjörer stannar Sverige. Här hos oss inom Volvokoncernen är behovet stort av nya duktiga ingenjörer och vi arbetar på att rekrytera fler. Genom det här samarbetet kan vi visa på hur många intressanta arbetsuppgifter vi har att erbjuda för framtiden och hur mycket spännande teknologi det finns inom fordonsindustrin, sade han.

Skolsteget startade läsåret 2014/2015, på initiativ av Volvokoncernen, på fem gymnasieskolor i Göteborg. Projektet, som är ett samarbete med Utbildningsförvaltningen Göteborgs Stad, har sedan utökats succesivt och omfattar nu åtta gymnasieskolor.

Under augusti i år till juni nästa år ska en grupp ingenjörer från Volvokoncernen delta i den naturvetenskapliga och tekniska undervisningen och dela med sig av sina kunskaper och erfarenheter.

Två av dem som anmält sig till Skolsteget och som var med på introduktionsmötet var Sebastian Palm och Josefin Ratcovich. Båda arbetar som ingenjörer inom motorutveckling och de tycker att det är mycket viktigt att öka intresset för ingenjörsyrket hos ungdomar.

– Jag vill inspirera ungdomarna och visa min bild av hur det är att arbeta som ingenjör. Jag tror att många bara ser en äldre man i en ganska trist miljö. Jag vill verkligen visa hur kul det är. Och främst hoppas jag att fler tjejer ska inse vad det innebär säger Josefin och Sebastian håller med.

– Jag tror det är viktigt att förmedla vad eleverna kan använda sina kunskaper i till exempel matematik till. Att det som i skolan kanske känns som meningslösa uträkningar används av oss dagligen i vårt arbete, säger han.

Sebastian Palm tänker också berätta hur hans väg till ingenjörsyrket sett ut.

– Jag har absolut inte gått en spikrak väg. Jag tror det är viktigt att tala om att det finns så många olika möjligheter, säger han.

Lovisa Romelsjö är lärare i naturvetenskapliga ämnen på Hvitfeldska gymnasiet och en av de som ska få hjälp i klassrummet i höst.

– Jag ser verkligen jättemycket fram emot detta. Många vet vad en ingenjör är men få vet nog vad en ingenjör verkligen gör. Det hoppas jag att mina elever får klart för sig. Och att de blir intresserade av att arbeta i näringslivet, säger hon.