Sales-Lentz satsar på eldrift ihop med Volvo Bussar

Bussoperatören Sales-Lentz i Luxemburg inför helt eldriven busstrafik i staden Differdange. Genom åren har de gjort många affärer med Volvo Bussar och var det första företag i Europa som köpte Volvohybrider.
Wolfgang Schroeder och Georges Hilbert är starka förespråkare för elektromobilitet.

Wolfgang Schroeder och Georges Hilbert är starka förespråkare för elektromobilitet.

Sales-Lentz har just köpt fyra nya elbussar,Volvo 7900. Dessutom beställde de tolv elhybrider förra året.

För längre rutter mellan Luxemburg City och andra städer är hybridbussar ofta det bästa alternativet. De kan köras i dieselläge utanför stadsområdena, vilket sparar på batteriet. Inne i städerna uppfyller de nya elbussarna krav som gäller i stadsmiljö, eftersom de sänker ljud- och föroreningsnivåerna.

– För oss är bulleraspekten minst lika viktig som utsläppsfrågan, säger Georges Hilbert, teknisk chef på Sales-Lentz.

Undersökningar har visat att buller kan skada människors hälsa och är ett problem som är särskilt akut i Differdange.

– Det är en industristad med smala, ofta enkelriktade, gator, där bullernivåerna har större betydelse än i en storstad med breda gator, säger Georges Hilbert.

Miljötänket inom Sales-Lentz återspeglar företagets vd Wolfgang Schroeders eget miljöengagemang, som han säger grundades under uppväxten i tyska Schwarzwald.

– Jag tror på elektromobilitet med antingen snabbladdning eller laddning över natten, beroende på användningsområde och linje. Det är en investering för framtiden och det finns kostnadsbesparingar att hämta, säger han.

Företaget tror att många besparingar ligger bortom den närmaste tioårsperioden, men energikostnaden är ändå betydligt lägre för Volvo 7900-elbussarna än för motsvarande dieselbussar.

Innan de nya eldrivna bussarna tas i drift kommer operatören att installera två laddningspunkter på linjerna i Differdange, i samarbete med den nederländska leverantören Heliox. Dagtid stannar bussarna en gång i halvtimmen. De ansluts automatiskt till pantografen och laddas med 300 kWh i tre till sex minuter. Dessutom full-laddas alla batterier nattetid under tre till fyra timmar.

Sales-Lentz understryker att Volvo Bussars val att använda mindre batterier som kan snabbladdas har den fördelen att passagerarkapaciteten inte försämras.

De nya 12-metersbussarna tar 85 passagerare vardera och Sales-Lentz räknar med att de kommer att locka fler av stadens invånare till kollektivtrafiken.

Bussarna ska utrustas med WiFi och USB-pluginplatser ombord.

– Staden håller definitivt på att lämna sin gamla roll som industristad för att bli en modern och levande stad med hög livskvalitet, säger Georges Hilbert.

Fakta
Sales-Lentz är ett familjeföretag som grundades 1948. Idag har företaget närmare 500 bussar i drift inom en rad olika segment, däribland resebranschen, kollektivtrafiken, skolbussar, flygplatsbussar, affärsresor och resor för funktionshindrade. Företaget verkar huvudsakligen i Luxemburg men äger även Voyages Léonard, ett dotterbolag i Belgien.

Sales-Lentz är banbrytande inom området elektromobilitet. För närvarande består deras bussflotta av 24 Volvohybrider, tolv elhybrider från Volvo och fyra Volvo 7900-elbussar – samtliga har fullserviceavtal med Volvos lokala buss- och lastbilsåterförsäljare.

Nyheter från koncernen