Volvo Lastvagnar testar hybridfordon för fjärrtrafik

I sin senaste konceptlastbil har Volvo Lastvagnar utvecklat sitt första hybridfordon för fjärrtransporter. Kombinerat med de övriga förbättringarna av fordonet ger detta en minskning av bränsleförbrukningen och koldioxidutsläppen på omkring 30 procent.
1860x1050-news-volvo-concept-truck

Volvo Lastvagnar presenterade sin nya konceptlastbil första gången i maj 2016 och har nu utvecklat och förbättrat den ytterligare. Förutom den förbättrade aerodynamiken, det lägre rullmotståndet och den minskade vikten har den nya versionen också fått en hybriddrivlina – en av de första i sitt slag för tunga fjärrtransporter.

– Vi vill leda utvecklingen inom elektromobilitet och ständigt tänja på gränserna när det gäller att minska bränsleförbrukningen och utsläppen, säger Volvo Lastvagnars vd, Claes Nilsson.

– De kommande åren kommer vi att övergå mer och mer till förnybar energi i samhället. I den utvecklingen är vi övertygade om att elektromobilitet och hybridteknik kommer att spela en allt viktigare roll. Drivlinan i vår konceptlastbil har utvecklats för att öka transporteffektiviteten och visa vägen mot mer hållbara transporter. Vår konceptlastbil kommer att ge oss värdefull kunskap och erfarenhet som kan hjälpa oss att utveckla tekniken ytterligare, säger han.

Volvos konceptlastbil är resultatet av den svenska delen av ett bilateralt forskningsprojekt som genomförts i samarbete med Energimyndigheten i Sverige och energidepartementet i USA.

En amerikansk konceptlastbil utvecklades inom ramarna för USA:s energidepartements SuperTruck-program, som drivs i syfte att främja forskning och utveckling för förbättrad transporteffektivitet för fjärrtransporter i Nordamerika.

Fakta: Elhybriddrivlina
-
Återvinner energin vid körning i nedförsbackar som är brantare än en procent och vid bromsning. Energin lagras i batterierna och används för att driva lastbilen i elläge på plana körsträckor och i mindre branta backar.

- En förbättrad version av Volvo Lastvagnars körstödsystem I See, som har utvecklats speciellt för hybriddrivlinan.

-Vid fjärrtransporter uppskattas hybriddrivlinan kunna bidra till att förbränningsmotorn kan vara avstängd i upp till 30 procent av körtiden. Det sparar mellan fem och tio procent bränsle, beroende på fordonstyp och körcykel.

Se film om Volvo Concept Truck här

Läs mer om Volvo Concept Truck här

Lär dig mer om Volvo Super Truck här

2017-02-28

För ytterligare information vänligen kontakta Christina Magnusson, PR and Media Relations Volvo Trucks, telefon: 031 3227636, e-mail: christina.ohlsson-jones@volvo.com

För fler nyheter från Volvokoncernen, gå till www.volvogroup.se

Volvokoncernen är en av världens ledande tillverkare av lastbilar, bussar, anläggningsmaskiner och marin- och industrimotorer. Volvokoncernen tillhandahåller också kompletta finansiella tjänster och service. Volvo sysselsätter cirka 95 000 personer, har produktionsanläggningar i 18 länder och försäljning på mer än 190 marknader. Volvokoncernen omsatte 2016 cirka 302 miljarder kronor och är noterat på Nasdaq Stockholm. För mer information besök www.volvogroup.se.