Snabb service avgörande för Prevost

Det kanadensiska, Volvoägda, bussföretaget Prevost är framför allt känt för sina turné- och privatbussar. Nu har verksamheten utökats med kollektivtrafik i en av världens mest krävande storstäder: New York. Företagets bussar trafikerar expresslinjen mellan Staten Island och Manhattan.
Prevost-buss på gatan i New York
June Uom

June Uom, Prevost

Vet du vad Justin Bieber och New Yorks pendlare har gemensamt? De åker Prevostbuss till och från jobbet.

Inom branschen för turnébussar är Prevost fortfarande en given etta. Till och med de två senaste amerikanska presidenterna har använt Prevost under sina kampanjturnéer.

Men sedan 2010 har Prevost lagt mer och mer fokus på det transportområde som troligen är det mest krävande av alla: kollektivtrafiken. Efter att en testflotta på 90 bussar hade levererats till staden New York 2011, fick Prevost en andra order på ytterligare 300 bussar 2013.

Kollektivtrafik är en helt annan typ av marknad och kraven som New York City Transit Authority (NYCTA) ställer på sina bussar är oerhört höga. Gatorna som NYCTA trafikerar är tuffa och kunderna har höga förväntningar.

Det är därför som servicesamtalen på morgnarna är så viktiga. Det ingår i avtalet att Prevost ska agera snabbt. NYCTA är en kund som kräver att alla brister utreds i detalj så snart som möjligt.

Samarbete, kvalitetsfokus och snabb service har varit avgörande för kundnöjdheten och för att ta hem den andra ordern på 300 bussar.

June Uom är chef för Prevosts serviceavdelning. Varje dag skickar hon ut företagets åtta mobila tekniker till de fem depåerna i området där NYCTA har Prevosts fordon.

– Vi försöker skicka ut samma tekniker till samma depå så långt det går. Med tanke på säkerhetsläget i New York är det bra att teknikerna får lära känna kunden och att kunden får lära känna dem, säger hon.

New York-borna kanske inte känner sig som Justin Bieber eller presidentkandidater när de åker till jobbet, men projektet har varit mycket lyckat internt för Prevost, som nu är redo att växa inom kollektivtrafiksektorn. NYCTA har ett gott rykte och är ett föredöme i branschen.

– NYCTA är en erfaren och kunnig kund. Deras insikter har varit centrala för oss och vi har kunnat förbättra produkten, tillförlitligheten och servicevänligheten. Chansen att fler större offentliga aktörer ska välja Prevost är stor, säger Pascal Fillion, Chief project manager på Prevost i Quebec, Kanada.

Nyheter från koncernen