Franska posten väljer el-lastbil från Renault Trucks

Kunderna spelar en allt viktigare roll som experter och partners när nya produkter tas fram. Ett exempel är hur den franska posten samarbetar med Renault Trucks kring elfordon.
Ellastbil med franska postens logo på sidan utanför ett Renault Trucks-kontor
Francois Savoye (vänster) och Thomas Justin

Den franska posten, La Poste, lär ha världens största flotta av eldrivna fordon.

Med så mycket post som ska levereras varje dag måste företaget välja så miljövänliga transportlösningar som möjligt, förklarar Pascal Marin, som ansvarar för La Postes fordonsflotta.

– Vi måste ta vårt ansvar och då är elfordon ett bra alternativ. De ger inte lokala utsläpp och de är väldigt tysta, säger Pascal Marin.

Det enda som möjligen kan vara en nackdel är den tid det tar att ladda batterierna. Därför samarbetar La Poste med Renault Trucks och en batterileverantör för att förlänga den tid lastbilen kan köras innan den behöver laddas. Samarbetet har resulterat i en vätedriven bränslecell som i ett slag fördubblar lastbilens räckvidd och kortar laddningstiden till ett par minuter.

Med hjälp av bränslecellen kan lastbilen köra 200 kilometer utan att laddas.

Tekniken testas nu för första gången i en Renault Maxity Electric-lastbil. Den används i den franska staden Dole, i Juraprovinsen. Platsen valdes för att den har ett ovanligt strängt vinterklimat, så att batteriet verkligen sätts på prov. Både La Poste och Volvokoncernen följer resultatet in i minsta detalj.

Hittills har testerna överträffat alla förväntningar.

– Lastbilen har redan gått 16 000 kilometer och den fungerar väldigt bra. Förarna gillar den eftersom den är så bekväm och har bra värme –det är ett klart plus i ett elfordon – och den är lätt att köra. Och bränslecellen fungerar precis så bra som vi hade hoppats, säger Pascal Marin. 

Han har länge varit kund till Renault Trucks och känner att företagen har samma engagemang för miljömässigt hållbara lösningar. I framtiden kommer elfordon att bli ännu viktigare vid leveranstransporter, det är Pascal Marin övertygad om.

François Savoye, Energy Efficiency Strategy Manager på Renault Trucks, resonerar i liknande termer. Han konstaterar att många städer, inte minst i Europa, har beslutat att införa striktare regler kring luftföroreningar, koldioxidutsläpp och buller. Ett exempel är Paris, som planerar att förbjuda dieselfordon i stadskärnan år 2020. Andra franska städer överväger att följa efter.

Under senare år har sex kunder varit involverade i olika elektrifieringsprojekt med Renault Trucks och Volvokoncernen. Utgångspunkten har alltid varit att finna specifika lösningar som passar kunden i fråga.

Thomas Justin är projektledare för elektromobilitet inom Advanced Technology & Research, ATR i koncernen. Han ser många fördelar med det här sättet att arbeta. Inte minst att olika tekniska lösningar kan prövas i fälttester.

– Det är viktigt att ha en dialog med kunden hela tiden. Nu ska jag utvärdera La Poste-projektet och intervjua alla deltagare i det. Det ger oss väldigt viktig kunskap, säger Thomas Justin.

Han tror att den här dialogen blir allt viktigare när konkurrensen nu hårdnar inom området elektromobilitet.

– Då har vi stor nytta av att vi under så lång tid har samarbetat med kunder kring elektromobilitet. Det handlar både om att lyssna till kundens behov och om att vara en partner som kan ge dem råd om hur de kan anpassa sin verksamhet, säger Thomas Justin.

Nyheter från hela koncernen