Ny milstolpe för Volvos hybridbussar – 3000 sålda

Volvos satsning på elektrifierade bussar fortsätter att ge resultat. Totalt har Volvo Bussar nu sålt 3 000 hybrider, elhybrider och elbussar över hela världen, varav nära 200 i Sverige.
Hydbridbuss kör över Göta Älvbron i Göteborg

Sedan Volvo Bussar introducerade sina första hybridbussar 2010 har den globala försäljningen ökat kontinuerligt, samtidigt som produktprogrammet utvecklats och utvidgats. Idag erbjuder Volvo kompletta systemlösningar för elektrifierad kollektivtrafik med hybridbussar, elhybrider och helt eldrivna bussar. Hybridbussen finns både i konventionellt 12-metersutförande, som ledbuss och som dubbeldäckare. 

I Sverige har Volvo hittills sålt nära 200 elektrifierade bussar. Ett femtiotal av dem rullar sedan något år tillbaka i Sundsvall och Örnsköldsvik. För närvarande pågår trafiksättning av 24 nya hybridbussar i Göteborg. Även Kungälv, Nässjö och Uddevalla har köpt Volvos hybrider. Värnamo har beställt fyra elhybrider för leverans under 2017. Sedan tidigare rullar elhyrider i Göeborg och Stockholm. 

Totalt under 2016 såldes 533 elektrifierade Volvo-bussar, hybridbussar, elhybrider och helt eldrivna bussar. Den enskilt största marknaden för Volvos hybridbussar är Storbritannien, som svarat för nära hälften (1 425) av den totala försäljningen på 3 000 fordon. Andra större marknader är Colombia (468), Sverige (196),  Spanien (137), Tyskland (135), Schweiz (129) och Norge (109). Under de senaste två åren har efterfrågan på Volvos hybridbussar ökat även i östra Europa, med en stark försäljningsutveckling i Estland (44) och Polen (48). 

Elhybridbussarna drivs med el större delen av körsträckan. De är utrustade med batterier, elmotor och en mindre dieselmotor. Batterierna laddas både vid motorbromsning och genom snabbladdning (Opportunity charging) vid linjens ändstationer. Upp till 60 procent energieffektivare än motsvarande dieselbuss.

Elbussarna drivs uteslutande med el. Bussarna har ett kraftfullt batteripaket och elmotor. Batterierna laddas vid motorbromsning och genom snabbladdning (Opportunity charging) vid linjens ändstationer. Upp till 80 procent energieffektivare än motsvarande dieselbuss.

Nyheter från koncernen