Fokus på elektromobilitet för renare stadstrafik på stor bussmässa

Volvo Bussar fortsätter sin kraftfulla satsning på att möta den globala efterfrågan på hållbara, elektrifierade lösningar för kollektivtrafiken. Det är företagets huvudbudskap på den viktiga världskongressen för bussbranschen i Montréal, UITP, 14–17 maj.
Elektrisk buss vid hållplats

Med totalt 4 250 sålda elektrifierade bussar har Volvo och nordamerikanska dotterbolaget Nova Bus en världsledande position inom elektromobilitet. Den senaste nyheten är en helt eldriven buss från Nova Bus.

– På Volvo är vi stolta att vara en av ledarna globalt i den här utvecklingen. Som en av världens största tillverkare av stads- och långfärdsbussar har vi ett samhällsansvar. Vi är övertygade om att vi kan göra skillnad, genom att vara drivande i utvecklingen mot hållbar kollektivtrafik, säger Volvo Bussars vd Håkan Agnevall.

Volvo har hittills sålt drygt 3 300 hybrider, elhybrider och helt eldrivna bussar under eget varumärke. Dotterbolaget Nova Bus svarar för ytterligare 950 hybridbussar. I början av året fick Volvo sin enskilt största order på elhybridbussar, 90 stycken, till städerna Namur och Charleroi i Belgien. Det senaste steget på produktsidan är en ny, helt eldriven buss, Nova LFSe, som visas på UITP. Det tre första exemplaren kommer start i trafik i Montréal inom kort.

I Volvos hemstad Göteborg är Volvo en av huvudaktörerna inom samarbetet ElectriCity, som också är en av finalisterna i årets UITP Awards. ElectriCity tävlar i kategorin Operational and Technological Excellence.

I utställningens nordamerikanska paviljong visar Nova Bus upp en stadsbuss med hybriddrift. Även Volvo Bussars andra nordamerikanska dotterbolag, Prevost, presenterar sin buss för pendlare, Prevost X3-45.

UITP är en global mötesplats och mässa för representanter inom branschen för kollektivtrafik.

Evenemanget innehåller ett fullspäckat program med möten, seminarier och utställningar av de senaste lösningarna, innovationerna och produkterna inom kollektivtrafik.

Nyheter från koncernen