Lastbilarna pratar med varandra i projekt med olika lastbilsmärken

Volvo testar konvojkörning i ett nytt svenskt forskningsprojekt. Syftet är att minska koldioxidutsläppen och öka transporteffektiviteten. Men den fulla potentialen med konvojkörning nås först när lastbilar från olika tillverkare kan kopplas upp mot varandra.
Lastbilar i konvoj

– Tack vare att vi får möjlighet att testa i verklig trafik kan vi samla in ovärderlig data för att fortsätta utveckla teknologin, säger Jan-Ove Östensen, ansvarig för fordonsautomation på Volvokoncernen.

DB Schenker som också är en del av projektet Sweden4Platooning använder lastbilar från olika tillverkare i sin dagliga drift vilket ger möjlighet att analysera kommunikation mellan bilarna i verkliga trafiksituationer i realtid.

– Förutom en viktig möjlighet att minska koldioxidutsläppen, vill vi se hur konvojkörning kan påverka trafikflöden och utnyttjandet av infrastruktur, säger Mats Grundius, vd på DB Schenker Sverige.

När lastbilar kör tätt bakom varandra i en konvoj förbättras bränsleekonomin genom minskat luftmotstånd. Genom kommunikation mellan lastbilarna kan de köra efter varandra med bara en sekunds mellanrum. Men för att konvojkörning ska fungera i praktiken måste alla lastbilstillverkares system harmoniseras. Det ska inte ha någon betydelse vilket lastbilsmärke som ligger först eller sist i konvojen.

Luftmotstånd står för 25 procent av lastbilens bränsleförbrukning och ju mindre avstånd mellan lastbilarna desto större potential för bränslebesparing. Genom att kommunicera med varandra anpassar sig lastbilarna automatiskt till varandras hastighet och inbromsning. I praktiken innebär detta att reaktionen vid inbromsning minskas till noll. Den trådlösa tekniken ITS-G5 (IEEE 802.11p) har valts för kommunikation mellan lastbilarna.

För att köra lastbilar i konvoj på allmänna vägar behöver flera faktorer synkroniseras och förvaltas på ett bra sätt. Projektet kommer att undersöka övergripande krav och gränssnitt för system och molnbaserad kommunikation för att möjliggöra för lastbilar och lastbilsflottor att hitta varandra för konvojkörning. Skalbar och tillförlitlig trådlös kommunikation mellan lastbilar samt säkerhetsaspekter är andra viktiga faktorer som kommer studeras.

Fakta om projektet

Myndigheter, akademi och näringsliv i Sverige har som mål att ligga i framkant när det gäller utveckling av teknik för självkörande fordon. Sweden4Platooning är ett projekt där Volvo, DB Schenker, Scania, Kungliga Tekniska Högskolan, RISE (Research Institutes of Sweden) och Trafikverket medverkar. Det tre år långa forskningsprojektet, som pågår fram till december 2019, har finansiering på fyra miljoner euro, varav Vinnova, Sveriges innovationsmyndighet, tillsammans med Strategic Vehicle Research och Innovation (FFI) bidrar med 1,85 miljoner euro.

Nyheter från koncernen

Pilot Plant bygger kompetens för framtiden

För två år sedan gick startskottet för Volvo Cab Competence Center i Umeå. Nu tas nästa steg i utvecklingen av kompetenscentret med ett nytt, högteknologiskt Pilot Plant, en investering på 32 miljoner kronor....

Ny teknik hjälper lastbilen att väga sig själv

En uppkopplad lastbil som väger sig själv istället för att tvingas stanna och inspekteras vid en vägstation. Volvokoncernen har i ett pilotprojekt, tillsammans med bland andra Norska Vägverket, utvecklat ett system för att effektivisera kontrollen av ...

Unikt projekt ska minska energiförbrukningen

Med hjälp av ett sluttande tak och en elektrisk drivlina på trailern går det att minska energiförbrukningen för hela fordonet. Det visar det forskningsprojekt som Volvokoncernen just nu deltar i. – Vi är olika partners från hela Europa som arbetar ...