Richard tog steget in i skolans värld

Medan eleverna knappar fokuserat på sina datorer går ingenjören Richard Dahl runt i klassrummet och hjälper till där det behövs. Han är en av Volvokoncernens ingenjörer som i år är engagerade i Skolsteget. – Det är en chans att prova något annat än sitt vanliga arbete och lärdomarna härifrån tar jag med mig tillbaka, säger han.
Richard tog steget in i skolans värld

Richard Dahl arbetar till vardags med Onboard telematics inom Volvokoncernens verksamhet för teknologi och utveckling i Göteborg.

- Jag är intresserad av pedagogik och lärande, säger Richard. Här får jag tillfälle att testa hur det är att vara lärare och de utmaningar man ställs inför och jag får omedelbar återkoppling. Det är jätteroligt!

Eleverna som Richard möter går första året på tekniska programmet på Bernadottegymnasiet. De började med ett studiebesök i Tuvefabriken för att lära känna Volvokoncernen och dess produkter lite närmare. 

- Eleverna uppskattar att få komma utanför skolans väggar och att få kontakt med verkligheten, säger David Delgado Orentes som är tekniklärare och ansvarig för Skolsteget på skolan. Det är viktigt med företagskontakter eftersom den praktik som tidigare ingick i teknikprogrammet numera är borttagen från studieplanen.

Fakta Skolsteget

Richard Dahl och David Delgado Orentes har tillsammans planerat innehållet i dagens lektion som handlar om robotprogrammering.

När lektionen börjar blir det stilla i klassrummet. Richard börjar med att visa några korta filmer om platooning, självkörande fordon och aktiv säkerhet. Filmerna illustrerar på ett tydligt sätt hur ny teknik kan bidra till ett säkrare och mer miljövänligt samhälle.

Därefter är det äntligen dags för själva programmeringen. Eleverna arbetar i par och får stegvis svårare uppgifter. De är koncentrerade och snart får de koll på hur de ska få robotarna att göra som de vill. I den sista övningen gäller det att få en robot att köra och stanna på kommando från en annan robot – platooning.

Även elverna på samhällsprogrammet deltagit i robotprogrammeringen.

- Jag tror det är viktigt att alla har en förståelse för vad robotar kan göra – och redan gör – i samhället. Att alla elever får prova på att programmera robotarna hjälper till att avdramatisera teknik och teknologi, säger David Delgado Orentes. Vi ser också på möjligheten att låta lärarna prova på programmering.

Intresset för Skolsteget växer bland Göteborgs skolor och det behövs fler ingenjörer som vill ta steget ut i klassrummen.

- För min del handlar det om att få möjligheten att göra något annat, utanför företaget. Jag kan absolut rekommendera andra att göra det här – det är utvecklande och lärdomarna härifrån tar jag med mig in i mitt fortsatta arbete inom Volvokoncernen, säger Richard Dahl innan han packar ihop robotarna och går hem för att börja planera nästa lektion.

Fakta Skolsteget

Skolsteget är ett av Volvokoncernens sätt att närma sig ungdomar för att få dem intresserade av teknik och naturvetenskapliga ämnen. Initiativet startade 2014 och är ett samarbete med Göteborgs stad där Volvokoncernens ingenjörer möter gymnasieelever ute i deras klasser.