Volvo driver forskningen inom automation framåt

Utvecklingen inom automation går snabbt och de tekniska begränsningarna är få. - Ingenting är omöjligt. Det händer nya spännande saker hela tiden och vi är med och driver forskningen framåt, säger Robert Laxing , ansvarig för ett av koncernens forskningslab.
Volvo drives the development of automation forward

Robert Laxing har alltid gillat att  testa ny teknik. Ända sedan han var liten och undersökte högtalarna till stereon har han facinerats av att hitta nya lösningar och prova om de fungerar.

Arbetet på, Concept Vehicle Lab i Göteborg, ett av Volvokoncernens forskningslab, passar perfekt. Här är han ansvarig för ett team på fem personer som bygger , kontrollerar och testar framtidens fordon. Just nu är fokus på självkörande, automona fordon. I första hand arbetar teamet med lastbilar, men eftersom tekniken utvecklas både för bussar och anläggningsmaskiner testas även de fordonen i labbet. Några exempel på lastbilsprojekt som teamet slutfört är en självkörande lastbil för gruvdrift, en självkörande sopbil ,och den senaste, en lastbil som kör från en hub till en annan. Och mer är på gång.

-Vi arbetar just nu med flera projekt för framtida generationer, säger han och pekar ner i den stora testhallen.

Robert och hans team är med lastbilarna hela vägen ända fram till lanseringar och olika pressevent. Bland annat på koncernens ”Innovation Summits” där media, politiker och myndigheter bjudits in, till Bryssel, London och nu senast i Bejing, för att diskutera framtidens fordon och transporter. Han berättar om stoltheten han känner när människor samlas runt lastbilarna.

-Det är en härlig känsla att vara delaktig i en så viktig utveckling och få uppskattning för allt jobb vi har lagt ner. Med det här så visar vi också att Volvokoncernen är både drivande och i framkant när det gäller tekniken med självkörande fordon, säger han.

Utvecklingen inom automation går snabbt och enligt Robert Laxing finns det få begränsningar tekniskt sett när det gäller automation.

-Ingenting är egentligen omöjligt. Men det som är viktigt, och det som vi arbetar intensivt med, är att utveckla och förfina säkerheten och se till att det finns flera back up system som varnar vid olika situationer, säger han.

Lastbilarna hämtas direkt från banan på Tuvefabriken. Robert och hans team arbetar tätt ihop med leverantörerna för att utveckla de bästa systemen.

-Vi måste kunna ta snabba beslut. Ibland lite utanför boxen. Det här är ju ny mark. Vi jobbar nära produkten och gör testerna direkt. Det är både roligt och inspirerande, säger han.

Snart ska han byta fokus. Från att varit koncentrerad på att bygga de självkörande fordonen ska han arbeta med att utveckla testerna.

-Det har ju alltid varit speciellt för mig att testa ny teknik och nu ska det bli spännande att få driva det arbetet, säger han.

Testerna går ut på att ta fram olika situationer där systemen utsätts för yttre påverkan för att på så sätt höja säkerheten. Till exempel hur lastbilen och varningssystemet reagerar när det kommer en cyklist och korsar vägbanan eller om det plötsligt springer ut någon framför lastbilen.

-Utmaningen är att göra simuleringar som är så verklighetstrogna som möjligt, menar han.

Samhällets syn på automation har förändrats enligt Robert Laxing. När han och hans team började arbeta med automation för drygt åtta år sedan såg det helt annorlunda ut. Då testades fordonen kvällar och helger för att det ansågs lite för kontroversiellt att visa upp.

-  Det var lite science fiction. Men nu är det accepterat på ett helt annat sätt. Nyttan med tekniken inom tex gruvdrift eller i hamnar, lyfts fram. De självkörande fordonen är ett viktigt komplement till verksamheten. De sparar tid och pengar och minskar också utsläppen, säger han.

Titta på filmerna: Hub2Hub , gruvbilen och sopbilen