Lära genom att skugga chefen

För att ta vara på kunskapen inom Volvokoncernens egna väggar används ”skuggning”. En inlärningsmetod som går ut på att lärljungen följer sin mentor som en skugga.
Lära genom att skugga chefen

I en vecka har Emerson Sanders, kommunikationschef på lastbilsfabriken i Curitiba, Brasilien, varit en skugga i korridoren på huvudkontoret i Göteborg och observerat Jan Ohlsson, som är Executive Vice President, inom den globala lastbilsorganisationen för tillverkning och logistik.

Det här är andra gången som skuggningsprojektet anordnas. Samtidigt som Emerson Sanders och andra lokala kommunikationschefer har följt medlemmar i ledningen i Göteborg har nio kommunikatörer från det centrala kommunikationsteamet skickats ut till olika arbetsplatser i världen. Tanken är att kommunikationsteamen ska få en bättre förståelse för det arbete som utförs lokalt.

– Du kan lära dig mer genom att skugga rätt person än du lär dig på 10–20 timmar. Genom att sitta med vid möten ser du hur beslut fattas och förstår hur verksamheten fungerar, säger Emerson Sanders.

– Mitt uppdrag som kommunikatör är att omvandla information till kunskap. Genom att sitta med vid möten tillsammans med Jan Ohlsson och få inblick i hans arbetsvardag får jag värdefull kunskap som jag kan föra vidare till mina team, säger han.

Intern kunskap

Stefan Lorentzson, Senior Vice President, Corporate Communications, menar att skuggning är ett värdefullt verktyg för att ta tillvara intern kunskap och överbrygga klyftan mellan globalt och lokalt.

– Vår lokala strategi har alltid varit en viktig hörnsten i all kommunikation. Vi vill vara både globala och lokala, strategiska och operativa. Skuggning erbjuder allt detta och kan ge våra lokala kommunikatörer en bättre överblick över strategiska och globala ledningsfrågor, samtidigt som de globala teamen får en bättre förståelse för de lokala och operativa miljöerna, säger han.

-Den stärker vår affärsmässighet, skapar en bättre förståelse för våra olika behov och ger oss en stabil grund att bygga vidare på tillsammans, säger Stefan Lorentzson.

Fluga på väggen

Under sin tid som skugga har Emerson Sanders varit en fluga på väggen vid möten om allt från projekt till investeringar.

– Vi ändrade inte på planerna för den här veckan, utan det var en helt vanlig arbetsvecka för mig. Jag tror att det är viktigt att följa den

ordinarie kalendern och inte göra en massa anpassningar, säger Jan Ohlsson.

– Vår industri förändras hela tiden och vi måste förändras med den. Vi lever i en uppbrottstid på så många sätt. Vem kan säga hur morgonda- gens lastbilar kommer att se ut? Hur en drivlina fungerar imorgon jämfört med idag? För att vara konkurrenskraftiga i framtiden måste vi lära oss av varandra, säger Jan Ohlsson.

Relaterade nyheter