Volvo – ett självklart val för Maggie

Maggie Tsang trodde knappt det var sant när Volvokoncernen sökte en service designer.
Volvo – ett självklart val för Maggie

-Det visar verkligen att Volvo ligger i framkant inom innovation och teknik. För mig var det självklart att söka jobbet, säger hon.

Maggie Tsang är utbildad civilingenjör inom teknisk design från Chalmers Tekniska Högskola i Göteborg.

Hon har arbetat cirka fyra år inom koncernen. Först inom verksamheten för teknikutveckling och nu senast inom Connected Solutions.

När hon sökte jobbet hade hon ingen tidigare koppling till Volvokoncernen. Varken via sitt examensarbete eller genom att ha deltagit i någon av koncernens Graduate program.

-Nej det var verkligen en gudagåva att jag fick möjligheten att komma in här, säger hon.

Maggie Tsang berättar om hur glad och smått överraskad hon blev när hon såg att koncernen sökte en service designer.

- För fyra år sedan fanns ofta den här typen av tjänster inom mindre, nya, företag. Men att en så stor etablerad koncern som Volvo låg så långt framme i processen var mycket intressant tyckte jag, säger hon.

Vad gör då en service designer?

Enligt Maggie Tsang handlar det om att utveckla tjänster genom att förstå och bemöta användarens behov.

-Vi arbetar i nära samarbete antingen direkt med våra kunder, eller med våra lastbils- och bussbolag i koncernen. Det kan vara bussägare som behöver en lättillgänglig app för att få en god överblick över sin bussflotta, eller nya tjänster som stödjer åkeriägare att mer effektivt minska bränsleförbrukningen. Vi tar en helhetsroll och är med kunden genom hela processen från idén , genom design och utveckling till färdig tjänst, säger hon.

God insikt i affären

Fördelen med jobbet är just kontakten med koncernens olika bolag, kunder och slutanvändare. Maggie menar att hon får en god insikt i både koncernens och kundens affär.

-Det är jätteroligt och lärorikt. Jag känner att jag gör skillnad. Vår roll är att leverera värde till kunderna och förstå vad kunden verkligen behöver då kunden ibland inte har uttalade önskemål, säger hon.

Maggie ingår i ett team som arbetar inom Innovation Lab på Volvo Group Connected Solutions. En ny avdelning som skapades just för att utveckla arbetet med nya tjänster och innovationer genom digitalisering och partnerskap.

-Vi är drygt 25 personer med olika roller som till exempel mjukvaruutvecklare, dataanalytiker, innovation manager och så service designers som jag. Vi lär av varandra och stöttar varandra, säger hon.

En av utmaningarna med jobbet är tiden , enligt Maggie.

-Utvecklingen går fort  och vi måste hänga med. Vi måste lära oss att arbeta annorlunda och snabbare och då ger Innovation Lab oss en möjlighet att göra det. Det passar mig bra, säger hon.

Behovet växer

Inför framtiden ser Maggie många möjligheter till personlig utveckling och karriär. Behovet av tjänster inom transportsektorn växer , menar hon.

-Från att ha varit ett ganska outforskat område har det på några år blivit ett självklart krav från marknaderna Därför är det så bra att Volvokoncernen ligger långt framme och att koncernledningen betonar betydelsen av att vi fortsätter utveckla våra tjänster, säger hon.

Det är jätteroligt och lärorikt. Jag känner att jag gör skillnad

Läs mer om hur vi arbetar med innovation

Träffa också  Emelie Ågren, Industrial engineer , som arbetar med uppkopplade fordon och avancerad teknologi.

Intresserad av att arbeta hos oss? Besök vår karriärsida.

Relaterade nyheter

Senaste pressmeddelandet

Latest Press Release