Egna erfarenheter viktigt i lärandet

Hur förändras vår förmåga att lära oss nya saker när vi blir äldre? Britta Börjeson, Learning Expert på Volvo Group University vet mer.
Britta Börjeson

– Vi behåller förmågan att lära oss nya saker, men för att vilja lära måste vi känna att det är relevant. Genom att koppla lärdomarna direkt till våra egna erfarenheter och de utmaningar som vi står inför kan vi bättre ta in det vi lär oss.

Hur anpassar ni kurserna på Volvo Group University efter det?

– Kurserna behöver sättas i ett sammanhang som känns vettigt för deltagarna och där olika övningar före, under och efter kursen är kopplade till verkliga arbetsutmaningar. Som vuxna kommer ungefär 70 procent av våra kunskaper från egna erfarenheter, omkring 20 procent från utbyte med andra människor och bara 10 procent från teori och formella studier. När vi utformar våra kurser vill vi ge deltagarna möjlighet att samarbeta och dela med sig av sina erfarenheter.

Vad bör man tänka på när man undervisar vuxna?

– Att man frågar efter deras erfarenhet, hur de gör, och inte skriver dem på näsan. Då visar deltagarna vad de tycker är viktigt samtidigt som vi kan bygga vidare på det och få till ett erfarenhetsutbyte som engagerar gruppen.

 

Relaterade nyheter