Volvo Pentas elektriska drivlina bryter ny mark med framtidens brandbil

Volvo Penta utvecklar en elektrisk drivlina för ledande brandkårstillverkaren Rosenbauers banbrytande brandbil, vilken möjliggör en ny innovativ lösning med nollutsläpp och med signifikant reducerade ljudnivåer. Brandbilen tillhör en plattform –”Revolutionary Technology” (RT) –  som just nu genomgår en intensiv testperiod, och kommer snart att börja testas i verkligheten av kunder i Berlin, Amsterdam och Dubai.
1860x1050-volvo-penta-rosenbauer-image

Volvo Penta har samarbetat med sin mångåriga kund Rosenbauer för att utveckla en elektrisk drivlina för den industrialiserade plattformen och versionen av företagets Concept Fire Truck (CFT), känd som ”Revolutionary Technology” (RT). Genom att ta nästa steg från konventionella fordonskoncept och istället utveckla en elektrisk lösning för lastbilens drivlina introducerade Volvo Penta och Rosenbauer en helt ny fordonsarkitektur som kommer revolutionera brandbekämpning i städer med fördelar som nollutsläpp och kraftigt reducerade ljudnivåer. Med dess elektriska drivlina stoltserar brandbilen med en utomordentlig ergonomi, funktionalitet och säkerhet, men också hög lastvolym, kompakta dimensioner och en unik körbarhet.

-    Efter många år av framgångsrikt samarbete med Rosenbauer är vi stolta över att bryta ny mark med elektriska drivlinor och tillsammans jobba med detta revolutionerande projekt, säger Paul Jansson, Chief Project Manager på Volvo Penta. Vårt nära samarbete och den djupa förståelse vi har för våra kunders behov guidade oss i utvecklingen av den elektriska drivlinan för den nya brandbilen. Att kunna påbörja kundtester är ett bevis på vad vi  har lyckats skapa tillsammans. Detta är vårt första industriella OEM-partnerskap inom elektromobilitetsområdet och det är ett stort steg mot att skapa en, för Volvo Penta, ny produktplattform för framtiden.

Elektriska drivlinor levererar goda resultat

Målet med den nya brandbilen för stadsmiljö är att svara på globala megatrender som klimatförändringar, skiftande demografi och urbanisering – och dess inverkan på brandkårers arbete. Brandmän som rycker ut måste ha ett fordon som klarar av hög hastighet, snabb accelerering, hårda inbromsningar och körbarhet. RT:s elektriska drivlina, tillsammans med oberoende hjulupphängning och ett hydropneumatiskt chassi, levererar en högklassig säkerhet och en fantastisk körprestanda.

Den Volvo Penta-drivna brandbilen kommer att hjälpa brandkårer i städer runtom i världen att minska deras bränslekostnader och förbättra deras personsäkerhet och funktionalitet. Varje axel av brandbilen drivs av en elektrisk motor och energilagringssystemet ger en elektriskt driven resa med erforderlig tid för att arbeta vid räddningsplatsen. Dessutom har den elektriskt drivna brandbilen en dieselmotor som backup ifall resan eller arbetet vid räddningsplatsen tar längre tid än väntat.

-    Volvo Penta och Rosenbauer har arbetat tillsammans för att designa en skräddarsydd lösning som möjliggör att den elektriska brandbilen kan göra sitt jobb ännu säkrare och mer effektivt än vad konventionella fordon gör, och dessutom på ett mer hållbart sätt, säger Dieter Siegel, vd på Rosenbauer International. Tillsammans har vi skapat det mest revolutionerande och progressiva fordonet i brandkårsindustrin. Vi har samarbetat med Volvo Penta i många år, de är experter i området och de förstår verkligen våra behov.

Beprövad Volvoteknologi

Volvo Penta använder beprövad teknologi och kompetens från Volvo Lastvagnar och Volvo Bussar och har anpassat denna för att möta de tuffa prestandakrav som ställs på en speciell applikation. Detta är ett viktigt jobb, eftersom den elektriska drivlinan är hjärtat av fordonet. Resultatet är en beprövad teknologisk lösning från Volvokoncernen som möter Rosenbauers behov.

-    På Volvo Penta ser vi oss själva som partners, inte leverantörer, till våra OEM-kunder – så att samarbeta med Rosenbauer på detta vis är inte alls ovanligt för oss, sammanfattar Björn Ingemanson, vd på Volvo Penta. Vi vill bli världsledande inom hållbara drivsystem och hjälpa våra kunder att framtidssäkra deras affär genom att möta det ökade behovet av renare, tystare och mer effektiva drivsystem. Detta projektet är ett viktigt steg i den resan.

 

1 juli, 2020

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Ann Parmar, Volvo Penta Media Relations, 031 322 07 69

 

För mer information, gå till volvogroup.se/elektromobilitet
Volvokoncernen bidrar till ett ökat välstånd genom att erbjuda transportlösningar som lastbilar, bussar, anläggningsmaskiner och motorer för marina- och industriella applikationer samt finansiering och tjänster som ökar kundernas drifttid och produktivitet. Volvo grundades 1927 och är i dag drivande i utvecklingen av framtidens hållbara transport- och infrastrukturlösningar. Koncernen har 104 000 medarbetare och kunder på fler än 190 marknader. 2019 uppgick nettoförsäljningen till cirka 432 miljarder kronor. Volvoaktien är noterad på Nasdaq Stockholm.

Work with us

Få den senaste först

Prenumerationstjänst

  • Pressreleaser
  • Kvartalsrapporter
  • Årsredovisningar
När du registrerar dig för abonnemanget sparas din e-postadress av Cision för att kunna erbjuda dig tjänsten. Om du vill sluta prenumerationen använd använd länken i slutet av varje pressmeddelande e-post
TACK
Prenumeration aktiverad

Relaterade nyheter

Kapitalmarknadsdag 2020

Volvokoncernen bjuder in institutionella investerare och finansanalytiker till en virtuell kapitalmarknadsdag den 5 november....

Volvokoncernen levererar 70 helelektriska nollutsläppslastbilar i USA

Volvo i Nordamerika tilldelas 21,7 miljoner dollar i bidrag för att leverera 70 VNR-elektriska lastbilar i södra Kalifornien för regional godsdistribution och terminalhantering. US Environmental Protection Agency (EPA) Targeted Air Shed Grant Program ...

Volvokoncernen – det tredje kvartalet 2020

”Under Q3 ökade utnyttjandet av lastbilar och maskiner successivt när COVID-19-restriktionerna lättades. Mot slutet av kvartalet var transportaktiviteten tillbaka på ungefär samma nivå som för ett år sedan på de flesta marknader. Detta ledde till en ...