Beslutet innebär att minst 100 bussar köps in, med option att köpa in ytterligare 500 bussar, vilket gör att CTA kan fortsätta tillhandahålla en säker och tillförlitlig service och successivt byta ut de äldsta bussarna i bussflottan. CTA räknar med de första prototyperna kommer under de närmaste månaderna och att de första leveranserna sker i början av 2022.
CTA:s bussystem består av 140 linjer och fler än 25 000 resor görs dagligen. Närmare 12 000 busshållplatser trafikeras i hela Chicago-regionen. CTA:s busslinjer betjänar samhällen lokalt, transporterar människor över hela staden och tillhandahåller också flera expresstjänster.
De nya LFS-bussarna påminner om dem som finns i CTA-flottan sedan 2018, men har en mängd funktioner som höjer kundernas upplevelse och ökar säkerheten, till exempel bättre rullstolsramper vid framdörren, större yta och minskad lutning, vilket förenklar resandet för personer som använder rullstol. Nova Bus har ännu en gång befäst sin konkurrenskraft och visat att Nova LFS under årens lopp anpassats efter transportmyndigheternas behov.
15 februari, 2021
Journalister som vill ha ytterligare information, vänligen kontakta:
Joakim Kenndal, Volvo Bussar medierelationer, på +46 739 02 51 50 eller via e-post joakim.kenndal@volvo.com
För mer information, gå till volvogroup.se
Volvokoncernen bidrar till ett ökat välstånd genom att erbjuda transport- och infrastrukturlösningar som lastbilar, bussar, anläggningsmaskiner och motorer för marina- och industriella applikationer samt finansiering och tjänster som ökar kundernas drifttid och produktivitet. Volvo grundades 1927 och är i dag drivande i utvecklingen av framtidens hållbara transport- och infrastrukturlösningar. Koncernen har närmare 100 000 medarbetare och kunder på fler än 190 marknader. 2020 uppgick nettoförsäljningen till cirka 338 miljarder kronor. Volvoaktien är noterad på Nasdaq Stockholm.