Marcus Niklasson, Lead Studio Engineer

Lastbilar är häftiga produkter att arbeta med. Det är ett kraftfullt fordon där du som designer har stora möjligheter att påverka utseende och intryck. Känslan när du ser det färdiga resultatet rulla på landsvägen efter många års jobb är fantastiskt. Designen syns på långt håll.
Marcus Niklasson, Lead Studio Engineer

Jag arbetar som studioingenjör här på koncernens designstudio sedan september förra året. Tidigare var jag på Volvo Bussar och hade ansvar för både interiör och exteriör design. Här handlar mitt arbete om att vara länken mellan konstruktörerna och formgivarna. Därför är det bra att jag dels har utbildat mig till maskiningenjör med inriktning på design, dels har arbetat som konstruktör.

Både form och teknik
Eftersom jag är inblandad i en rad olika projekt är det viktigt att kunna ha många bollar i luften. Jag fungerar lite som en medlare mellan de olika grupperna. Jag behöver se till att form och utseende blir så bra som möjligt samtidigt som det måste fungera rent tekniskt. Vissa konstruktioner går kanske inte att göra på grund av lagkrav, andra för att det blir för avancerat att tillverka.

Jag trivs med jobbet. Det är en utmaning att se och förstå olika perspektiv och viljor och försöka förmedla det så att vi kan komma fram till den bästa lösningen.

Det är en fantastisk miljö här med utrymme för kreativitet och mycket skapande.

Marcus Niklasson, Lead Studio Engineer

Stora fina lokaler
Det är en fantastisk miljö här. Stora fina lokaler, ljust och luftigt och utrymme för kreativitet och mycket skapande. När vi arbetar med ett projekt sitter vi tillsammans i flera timmar och diskuterar lösningar och idéer. Dels har vi våra fullskaliga modeller i lera att arbeta med, dels så gör vi skisser som vi hänger upp på väggarna eller studerar i datorn.

Jag tycker att vi har en bra atmosfär där vi lyssnar på varandra och varandras åsikter. Jag trivs också med att vi är så många olika nationaliteter med olika erfarenhet. Det ger en extra krydda till kreativiteten.

Viktigt inte låsa sig vid en lösning
Projekten är olika. Det kan handla om en helt ny lastbil med ny design eller delar av lastbilen som ska förändras. Ofta arbetar vi med tre olika spår eller varianter. Det är viktigt att inte låsa fast sig vid en lösning som sedan kanske inte fungerar. Därför analyserar vi noga ett spår innan vi släpper det. Till slut finns det en fantastisk slutprodukt kvar.

Jag är självklart lite yrkesskadad. Tittar alltid lite extra på konkurrenternas fordon för att se hur de löst ”spel och passningar”. Om det ser snyggt ut eller om de missat.
Det ger mig en sporre att göra ett bra jobb.

Design on screens
Modelling design
Marcus Niklasson