Guillaume hoppas på fler medlemmar i V-Eagle

Det var kärleken som fick Guillaume Renart att stanna kvar i Sverige. -Efter fem år på Volvokoncernen var det dags att besluta om jag skulle återvända till Frankrike eller inte. Men då träffade jag  min pojkvän och då var inte valet så svårt att stanna kvar, säger han och ler.
Guillaume hoppas på fler medlemmar i V-Eagle

Guillaume är aktiv i koncernens nätverk för HBTQ personer, V-Eagle, och han ser en tydlig positiv utveckling för de frågorna inom koncernen.

Guillaume arbetar med dataanalyser inom kvalitet och garantifrågor inom Volvokoncernens organisation för teknikutveckling. Han är född i Frankrike och började inom koncernen 2003.

-Jag kom från studier i USA och ville fortsätta arbeta med människor från olika kulturer. Jag sökte efter ett globalt företag och Volvokoncernen hade så mycket intressant att erbjuda, säger han.

Första gången Guillaume hörde talas om V-Eagle, Volvokoncernens nätverk för homosexuella, bisexuella, trans- och queerpersoner, HBTQ, var 2006. Då hade han ännu inte ”kommit ut”.

-Det var tufft och svårt att vara öppen på arbetet om att jag var homosexuell. Nätverket gav mig mod och visade att jag inte var ensam, säger han.

Men det var inte helt självklart. Guillaume berättar om en lång personlig resa där det ibland varit svårt att hela tiden behöva ”förklara” sin homosexualitet.

-Det fungerar inte så att du berättar en gång och sedan är det klart. Varje gång du träffar en ny kollega och får frågan om familj och barn måste du ta ställning till om du ska berätta eller inte att du är gay. Ibland känns det naturligt, ibland undviker jag frågan för att slippa förklara och starta en frågestund. Fokus tas från ämnet som rör arbetet och vänds istället till att handla om min person, säger han.

Nu är Guillaume aktiv i nätverket V-Eagle, bland annat står han som kontaktperson och han vill gärna fånga upp fler medlemmar.

-För tillfället har vi drygt ett hundra medlemmar globalt , men i en organisation med 100 000 anställda finns det garanterat mellan 4000 till 8000 HBTQ personer, säger han.

I Volvokoncernens uppförandekod, Code of Conduct, står att företaget arbetar för mångfald och delaktighet samt är emot diskriminering bland annat på grund av sexuell läggning.

Guillaume tycker att inställningen inom Volvokoncernen blir bättre och bättre. Han pratar med glädje om hur koncernens huvudkontor hissade Regnbågsflaggan inför HBTQ festivalen  West Pride i Göteborg förra året.

-Det var fantastiskt och gav en tydlig signal till organisationen om koncernens inställning till HBTQ personer. Den signalen gav oss faktisk en skjuts i vårt medlemsantal. Anställda vågade gå med. Inte bara i Sverige utan även i andra länder där det är svårare att vara gay, säger  Guillaume och påpekar att intresset för HBTQ frågor också har ökat inom koncernen.

-Jag blir inbjuden att delta i flera seminarier om mångfald och att vara inkluderande, det skrivs om vårt nätverk på den interna webben och jag märker en klarare markering från koncernen och ledningen att det här är viktigt, säger han.

Guillaume nämner också Volvokoncernens guideline till chefer om HBTQ frågor som tagits fram av V-Eagle nätverket.Guidelinen ska vara en hjälp till cheferna att ta upp de här frågorna på ett naturligt sätt med medarbetarna.

-Var naturlig och ge tydliga signaler till ditt team och dina kollegor att du accepterar människor som är homosexuella. Det gör en enorm skillnad för en HBTQ person att veta att deras chef och kollegor stödjer dem i beslutet att ”komma ut”, säger han.

I sommar utökas den lokala festivalen Westpride till att bli Europride, där deltagare från hela Europa kommer till Göteborg. Guillaume arbetar just nu med att förbereda V-Egals och Volvokoncernens deltagande.

-Jag är mycket glad över att Volvokoncernen kommer att vara så synlig under Europride.Kom gärna med och visa Ert stöd för mångfald och inkludering. Alla är välkomna, säger han.

Läs mer om hur vi arbetar med mångfald.

Läs mer om Volvokoncernens uppförandekod, Code of Conduct här.

Relaterade nyheter