Möt Kim Skrzecz

Kim Skrzecz har arbetat med koncept för ständiga förbättringar på flera företag i tjugo år och tycker fortfarande att arbetet är lika roligt. ”Det känns spännande att vara med och påverka. Jag har sysslat med det här i två decennier, men jag gillar fortfarande att arbeta med grupper för att skapa en kultur av ständiga förbättringar”, säger hon.
Kim Skrzecz

Kim Skrzecz

Som Corporate Quality Manager på Volvo Group North America har Kim Skrzecz varit involverad i att utveckla och leverera Work Out-programmet, som är inriktat på insatser för ständiga förbättringar i kontorsmiljön. För Kim Skrzecz är det väldigt viktigt att lyfta fram hur användbar den här metoden kan vara för alla, oavsett var i organisationen de arbetar.

”Många tror att ständiga förbättringar är något som främst äger rum i produktionen. Men detta är något som rör oss alla och vi behöver fokusera på hur vi kan bli bättre och mer effektiva.”

Inom Volvokoncernen görs detta genom VPS (Volvo Production System), som kan och bör användas överallt i organisationen.

I Work Out-programmet utbildar och coachar Kim Skrzecz och hennes kolleger grupper av medarbetare som samarbetar i sitt dagliga arbete men som inte nödvändigtvis arbetar på samma plats.

Grupperna får i uppdrag att ta fram en handlingsplan för hur de kan arbeta med ständiga förbättringar och när planen har godkänts högre upp sätter de igång att genomföra den.

”En av de mest spännande aspekterna av det här programmet är hur det har förbättrat lagarbetet och förståelsen för varandras roller. Eftersom grupperna själva äger och ansvarar för processen blir de väldigt engagerade och samarbetar ännu närmare”, säger Kim Skrzecz.

Som Certified Quality Manager och Auditor med lång erfarenhet är Kim Skrzecz övertygad om att behovet av en kultur med ständiga förbättringar blir allt viktigare för alla företag som vill hålla jämna steg med konkurrenterna.

Namn: Kim Skrzecz
Utbildning: Civilingenjör i textillära och teknik, North Carolina State University, masterexamen i företagsekonomi från Pfeiffer College, USA
Tjänst: Corporate Quality Manager
Organisation: Volvo Group North America
Arbetsplats: Greensboro, USA