Möt Leon Li

Nöjdare kunder gör jobbet ännu mer tillfredsställande för Leon Li. ”På grund av den tuffa konkurrensen måste vi alltid göra vårt yttersta. Det känns väldigt bra när kunderna väljer våra maskiner och vi ser hur marknadsandelen växer”, säger han.

Leon Li

Leon Li

Leon Li har alltid gillat varumärket Volvo, eftersom Volvo har så gott rykte. Det var också detta som fick honom att börja på Volvo Construction Equipments försäljnings- och marknadsföringsdivision.

”Jag ville arbeta för ett företag där man uppskattar mångfald och visar respekt för individen”, säger han.

När Leon började sälja anläggningsmaskiner var varumärket Volvo inte särskilt välkänt på marknaden. Volvos maskiner har blivit alltmer populära och efterfrågade i Kina i takt med att branschen har vuxit i rask takt.

”Det har varit fantastiskt att vara en del i detta och få se hur företaget utvecklats”, säger han.

För närvarande är den kinesiska marknaden på nedåtgående och Leon Li ser detta som en ny stor utmaning.

”Vi måste arbeta hårt för att konkurrera med andra företag, både internationellt och lokalt. Men det är också väldigt tillfredsställande att se antalet nöjda kunder öka och att marknadsandelen blir större. I mitt jobb hamnar jag alltid längst framme vid fronten och det är väldigt spännande.”

Leon ser definitivt en framtid för sig själv inom Volvokoncernen.

”Volvo är ett så stort globalt bolag, så det finns stora chanser att göra karriär här och hitta nya och intressanta möjligheter. Jag uppskattar också att det är ett globalt företag med många olika kulturer och människor med olika perspektiv.”

Namn: Leon Li
Utbildning: Fil. kand. i nationalekonomi från Shanghai-universitetet och masterexamen från Shanghai Financial University
Tjänst: Business Director
Organisation: Volvo Construction Equipment
Arbetsplats: Shanghai, Kina