Möt Marcus Thomson

Marcus Thompson inledde sin lastbilskarriär vid fem års ålder. Med hjälp av sin storasyster skrev han ett brev till jultomten, där han önskade sig en leksakslastbil. Brevet ”postade” han hemma i kolspisen. Sedan sprang han ut och såg hur röken virvlade upp ur skorstenen. Hans syster log och sa: ”Tomten vet vad vi skrev”.

Marcus Thomson

Marcus Thomson

”Det var min allra första erfarenhet av sociala medier”, säger Marcus Thomson, och tillägger: ”Om min syster inte sagt åt våra föräldrar vad som stod i brevet till tomten hade jag förmodligen bara fått ett par nya strumpor”.

Marcus har hunnit bli vuxen och lastbilar är fortfarande något han brinner för. Han började som truckförare på Volvo Lastvagnars monteringsfabrik i New River Valley, i Dublin, USA, men gick snart över till att montera lastbilar.

”Sedan blev jag involverad i våra TQM-aktiviteter (Total Quality Management). Jag hade många idéer och precis som en del andra industrianställda kände jag att kommunikationen saknades. Ett förtroendeuppdrag i en kommitté ledde till andra. Därefter frågade fabrikschefen om jag ville söka ett vikariat som kommunikatör. Arbetet under vår utbildningschef har öppnat fler dörrar än jag någonsin kunde drömma om”.

Snart övade han sig i historieberättandets konst och lärde sig väva in behovet av affärsresultat i vardagliga samtal. Flera år senare bad en annan fabrikschef Marcus att lägga mer fokus på att använda abstrakta aspekter på ett positivt sätt för att påverka faktiska affärsresultat. 

Som NRV:s Inspiration/Communication Manager är det hans jobb att knyta samman koncernens värden, ständiga förbättringar och affärsstrategi för att uppnå långsiktiga framgångar för kunder, medarbetare och företaget.

Marcus Thomson säger: ”Det är roligt att försöka hålla vår personalstyrka på 2 400 personer informerad, inspirerad och engagerad. Det kan också vara krävande, men så inträffar det magiska ögonblick då medlemmar i teamet ”Vet, Känner och Gör” något. Vi arbetar alla för att våra kunder ska lyckas, och det är spännande!”

Under tjugo år har han skrivit över 6 000 nyhetsbrev, spelat in kundberättelser, tagit emot tusentals kunder och arbetar för att se till att samhället ser Volvo Lastvagnar som ledare inom transportlösningar.

Och när det gäller lastbilen som han beställde av tomten är det idag Marcus fyra barnbarn som leker med den röda leksakslastbilen, och Marcus hjärta klappar fortfarande för lastbilar.

Namn: Marcus Thompson
Utbildning: Högskolestudier i företagsekonomi och liknande ämnen samt ”kontinuerlig personlig utveckling”
Tjänst: Communications Manager
Organisation: Volvokoncernens globala lastbilsproduktion
Arbetsplats: Dublin, USA

Job Opportunities

Move the world with us

Join our teams

Imagine yourself with some of the sharpest and most creative brains in the transport an infrastructure industry, developing cutting-edge technologies and sustainable transport solutions that will change the future of society

Find the job you want