Möt Maria Arnell

Maria Arnell får ofta höra att hon har Sveriges bästa jobb. ”Ingen dag är den andra lik. Jag arbetar i en kreativ och inspirerande miljö med fantastiska människor”, säger hon.
Maria Arnell

Maria Arnell

Om många människor med de kompetenser som Volvokoncernen behöver är intresserade av att arbeta för företaget, vet Maria Arnell att hon gör ett bra jobb.

”I slutändan handlar arbetsgivarbranding om att locka till sig, behålla och stödja de mest kompetenta personerna.”

Maria arbetar för Volvokoncernen i Sverige inom arbetsgivarbranding och långsiktiga kompetensbehov. I hennes jobb ingår att vara ute och träffa studenter och andra potentiella jobbsökande och berätta allt om Volvokoncernen för dem.

”Jag brukar förklara att 70 procent av alla potentiella medarbetare kommer in och står kvar i receptionen. Det betyder att inte ens hälften av dem börjar gå upp för trappan, vanligtvis eftersom de inte vet vart de ska. Volvokoncernen är väldigt stor och kan kännas överväldigande. En del av mitt jobb med arbetsgivarbranding är att visa de här personerna vägen och ge dem chansen att träffa tänkbara kolleger och ta reda på om Volvokoncernen kan bli deras arbetsgivare”, säger hon.

Maria ägnar mycket tid åt att besöka skolor och universitet, där hon träffar Volvokoncernens framtida medarbetare. Hon håller även i presentationer om arbetsgivarbranding hos olika organisationer.

”Mitt jobb handlar helt enkelt om att få människor att upptäcka vilken bra arbetsgivare Volvokoncernen är”, säger hon.

Maria ansvarar också för intern arbetsgivarbranding, bland annat genom att uppmuntra medarbetare att stanna kvar på företaget och vara stolta över det.

”Personalen är ambassadörer för Volvokoncernen som arbetsgivare. Det är viktigt att vi är transparenta, ärliga och tydliga när vi talar om koncernen, både externt med potentiella jobbsökande och internt med kolleger”, säger hon.

Maria började arbeta på Volvo IT 2012. Hon hade en praktikplats där i samband med sitt examensarbete. Därefter bestämde hon sig för att stanna.

”Volvo har alltid spelat en väldigt viktig roll för mig. Jag har familj och vänner som arbetar här och tänker stanna kvar”, förklarar hon.

Namn: Maria Arnell
Utbildning: Fil. kand. i arbetsteori, Högskolan i Halmstad
Tjänst: Talent Relations and Employer Branding Manager
Organisation: HR Services, Volvokoncernen
Arbetsplats: Göteborg